Compaen gooit trossen los

door Marcel Vermeulen – In de topsportaccommodatie van de Bloesem in Wognum hebben het eerste en tweede team van Compaen de trossen los gegooid voor een nieuw seizoen. Deze vreemde haven vloeit voort uit een samenwerking tussen de zeeroversclub en het West-Friese volleybal.
De sport zit in het noorden van de provincie nogal in het slop – zie de terugtrekkingen van Move en De Boemel – en dat betekent dat er iets moet gebeuren. Ton Schouten ziet met lede ogen toe hoe talent uit de regio nationaal en internationaal furore maakt, terwijl tegelijkertijd het volleybal kwalitatief en kwantitatief achteruit gaat. Bij Compaen is er het besef dat het opdrogen van de vijver in niemands belang is.
De teamspresentatie, de trainingen en de fitness van maandagavond zijn de eerste voorbeelden van de krachtenbundeling.
De opening van het seizoen begint met het uitdelen van de poloshirts aan de selectie en begeleiding van het eerste en tweede team. Door toedoen van Banne Sports en enkele fans zal Compaen dit seizoen er ook naar de wedstrijden toe knap uitzien.
Het officiële programma gaat van start met een inleiding door coördinator herenlijn Sandor Rieuwers. Hij heet de nieuwelingen David Bes, Leon Luini en Bram de Winter welkom en vertelt onder andere over de doelstellingen voor het seizoen.
De hieropvolgende training staat in het teken van sprintwerk, krachtoefeningen en balgewenning. Ter afsluiting van de avond is er een sessie in de fitnessruimte, waar de spelers enkele specifieke oefeningen afwerken. Verder is er een test op de loopband om het uithoudingsvermogen te meten. Daaruit blijkt dat zeker verschillende spelers van het tweede herenteam helemaal klaar zijn voor de naderende Dam tot Damloop.
Compaen werkt deze week nog twee trainingen af en neemt zaterdag deel aan het Sliedrechttoernooi.