Compaen heren 1 na anderhalf jaar weer eens puntloos

Compaen heren 1 is na een fijne periode van anderhalf jaar weer eens puntloos gebleven. De Oostzaners leden afgelopen weekeinde in Dordrecht een kansloze nederlaag tegen Next Volley (3-1). De laatste keer dat ze niets overhielden aan een duel was aan het einde van het seizoen 2023-’24, toen tegen Peelpush in Meijel. Hierna waren er bij elke wedstrijd steeds minimaal twee winstpunten.

Duidelijk was dat de thuisploeg in Dordt iets recht wilde zetten. In het kampioensjaar behaalde Compaen in Sporthal De Dijk immers één van de mooiste zeges van het seizoen op de uiteindelijke nummer 2 in de poule. Met een minimaal verschil in de vijfde set verzekerde de ploeg zich daarmee van promotie naar de Topdivisie. Op de bank zat toen Mark Schoonen als coach, waar hij zich zaterdag aan de andere kant van het net bevond.

Met een minimum aan spelers en centimeters moest Compaen starten. Het leek er na de openingsset op dat er ook een minimum aan punten gehaald zou worden, maar dat viel achteraf mee. De ploeg, die startte met twee competitiezeges, beschikte slechts over één wisselspeler. Ashton Howard en Bart Vlasblom waren afwezig, Sjoerd van Tol en Luka van Duinen zijn geblesseerd en de oproepkrachten waren niet beschikbaar.

In de eerste set werd al snel duidelijk dat dit voor Compaen een lastige opgave zou worden. De passlijn, bestaande uit Jasper Geerdink, Stijn de Leeuw en Yanick de Rooij, kon de sprongservice van Koen Korpershoek niet onder controle krijgen. In totaal waren er liefst zes ketsers. Verder verkreeg Next Volley het overwicht door het lengtevoordeel aan het net. Yoek Zoutberg, die voor de eerste keer dit seizoen startte als spelverdeler, zag zijn aanvallers steeds maar weer op de Zuid-Hollandse blokkering stuitten. De suprematie was zo groot dat Compaen er zelfs niet in slaagde dubbele cijfers op het bord te krijgen (25-9).

Gelukkig voor spelers, begeleiders en de groep meegereisde supporters kwam er hierna wel een wedstrijd. De openingsfase van de tweede set ging nog gelijk op, waarbij een flitsende pipe-aanval van Stijn de Leeuw en een kiezelhard kortje van Jason Hartman in het oog sprongen. In het tweede deel van de set was het chaos bij Next Volley. De spelers van de thuisploeg leken het bij Compaen zo bekende warmingupspelletje van de coach in een wedstrijd te willen toepassen. Menig aanval belandde buiten de lijnen, al lag dat volgens Mark Schoonen vooral aan het gezichtsvermogen van de arbitrage.

Het spel van Compaen werd gaandeweg meer solide, er waren geen ketsers meer en Next Volley schonk de tegenstander twaalf punten. Op 20-23 nog een leuk moment toen de kleine Yoek Zoutberg met een drukbal twee lange blokkeerders naar de grond kreeg. De Oostzaners hielden steeds een marge van enkele punten en die werd tot het einde van de tweede set behouden (22-25).

De derde set pakte Next Volley de draad weer op. Het team was op alle fronten beter en wandelde eenvoudig naar setwinst met 25-15. In de vierde set verweerde Compaen zich knap. De inzet was er, zo ervoeren ook de reclameborden langs het veld, maar de opponent was gewoonweg beter. De zeerovers liepen de hele tijd enkele punten achter en slaagden er ondanks de invalbeurt van Evert Hankes maar niet in het gat te dichten (25-19).

Compaen hervat de competitie na het herfstreces met twee thuiswedstrijden en tegen RVV Katwijk en Inter Rijswijk.

Tekst: Marcel Vermeulen          Foto: Tjerk Laan.