Compaen in de geest van cartoon

door Marcel Vermeulen

Oostzaan, 24 nov – Ooit, de spelers van heren 1 waren nog niet geboren, vereeuwigde de beroemde striptekenaar Dick Bruijnesteijn Compaen voor de gelijknamige volleybalvereniging als een zeerover met het zwaard tussen de tanden. De Oostzaanse eerstedivisionist speelde zaterdag tegen NVC in de geest van die cartoon.

Waar aan de westelijke oever van de Zaan het schaamrood op de kaken kwam na een sensationele bekeruitschakeling, verscheen aan de oostelijke kant van de rivier na de winstpartij in vier sets een voldaan gevoel van trots op het gezicht.

Hoewel het nog vroeg in het seizoen is, zat de druk er voor Compaen vol op in de wedstrijd tegen NVC. Het verlies met 4-0 van vorige week en enkele verrassende uitslagen deden de Oostzaners kukelen op de ranglijst. Een zege betekende aansluiting bij de heel brede middenmoot, een nederlaag in ieder geval even afhaken.

Juist op dit moment suprême toonden de spelers van kapitein Bob Hartman hun piratenhart. De winstpartij moest uit de tenen komen en de imposante Baas Bob, waarop de yell geïnspireerd is, diende te bulderen om het bleue spel tegen het verbaal dominante NVC te keren.

Bij 6-14 in de tweede set – en een achterstand van 0-1 na een setpoint op 24-23 – noemde de coach in een time-out zijn spelers ‘slappe zakken’, daar was dus geen woord Spaans bij. Compaen kroop daarna wel wat dichterbij, maar via 10-15, 12-17, 14-18, 16-19, 17-20 en 19-22 kwamen de Oostzaners steeds meer in de buurt van 0-2 in sets. In die slotfase stond Calvin Ooms op.

De door de blessure van Allard Rieuwers als diagonaal opgestelde buitenaanvaller blokkeerde twee keer succesvol en smashte een maal raak waardoor Compaen na een ‘onmogelijke’ achterstand toch nog bij 24-23 op setpoint wist te komen. Het leek vergeefse moeite, want NVC kreeg die kansen op 25-26, 26-27 en 27-28. Met een niet aflatende strijdlust slaagde de thuisploeg er echter toch in het gat op twee punten te brengen (30-28).

Een gewaarschuwd mens telt voor twee, maar dat gold niet voor Compaen in de derde set. Aanvalsfouten, een defecte blokkering en onvoldoende veldverdediging brachten NVC, dat het afgelopen jaar in P/D, oefenen en beker drie keer bakzeil haalde, op een ruime voorsprong van 12-17.

Vanaf dat moment ging Marvin Andringa, opgetrommeld uit het zeeroversrusthuis van heren 2, zich met het spel bemoeien. Met zijn sprongopslag ontregelde hij de opbouw van de tegenstander en zorgde voor rust. Bij 18-18 was er evenwicht, waarna Compaen via 25-23 het laatste woord had.

De routinier liet zich in de vierde set ook aanvallend gelden. Met zes succesvolle smashes verzorgde hij het leeuwendeel van de productie. Van NVC had Compaen na 15-12 niets meer te duchten. Via 25-16 werd het 3-1.

Compaen vervolgt zaterdag de competitie tegen hekkensluiter EMD/Tooling in Reuver.

Foto:     Tjerk Laan Fotografie