Compaen lijkt op te krabbelen

Oostzaan – Compaen lijkt heel voorzichtig wat op te krabbelen uit een diep dal. Na drie nederlagen tegen de nummers 10, 11 en 12 van de ranglijst gloort er weer wat hoop bij de Oostzaanse volleyballers. Achter de kille cijfers van het verlies met 0-3 in de wedstrijd tegen het onaantastbare Sliedrecht Sport 2 gaat verbetering in het spel schuil.
Bij 29-28 in de derde set mochten de zeerovers zelfs even dromen van setwinst , maar die beloning bleef dus uit. In de openingsset had het zaterdag enthousiast spelende Compaen de leiding tot 11-10, in de tweede set tot 7-5.

Positief was dat het aantal aanvalsfouten bij de thuisploeg beperkt bleef. De aanstaande kampioen moest de punten zelf maken.
Natuurlijk was de overmacht van de Zuid-Hollanders groot. Met de middenblokkeerders Ian de Bus en Wessel Anker en aanvallers Gerard Baan stonden er drie gerespecteerde eredivisiespelers in het veld, terwijl het niet lang zal duren totdat supertalent Youri Ebbelaar ook die status verdient. Misschien had Sliedrecht dit viertal beter dit weekeinde in het eerste team kunnen opstellen om een plek bij de eerste vier in de eredivisie definitief veilig te stellen.

De club had anders besloten en Compaen wist dat het daarmee voor een zware opgave zou staan. Toch werd onbevangen gestreden om het de afgelopen weken geschonden imago op te poetsen. Onder leiding van de net 18-jarige spelverdeler Cris de Jong openden de Oostzaners sterk. Met scores van vooral Calvin Ooms veroverden zij een voordelige marge van enkele punten, die bij 10-7 stokte. Compaen kwam passend onder druk en kon Sliedrecht niet langer stuiten (19-25).

De thuisploeg liet zich niet ontmoedigen en bleef vechten voor een verdienstelijk resultaat. Ondanks zijn jeugdige leeftijd bleef De Jong dapper spelen en de middenblokkeerders Sjoerd van Tol en Jesse Koopman met succes bedienen en ook de voor Ooms ingevallen Koen van de Wetering speelde vol overtuiging. Het bleek echter onvoldoende (19-25).

In de derde set functioneerde de aanval van Compaen prima. David Bes smashte zes keer raak, Daniël Homburg vijf maal en Koen van de Wetering vier keer. Jammer was dat juist toen vijf opslagen in het net of buiten de lijnen belanden. Bij 14-18 leek een snel einde van de wedstrijd nabij, maar Compaen richtte zich op. Het team kwam bij 21-21 op gelijke hoogte en wist ook nog verschillende matchpoints af te wenden. Een keer kon de ploeg zelf voor setwinst serveren, maar moest zich uiteindelijk toch gewonnen geven. Vooral tegen de aanvalshoogte van Ebbelaar was in de slotfase geen kruid gewassen.

Compaen mag komende zaterdag in de Koogse topsporthal in het duel met Zaanstad laten zien dat het uit het dal aan het klimmen is.

Tekst: Marcel Vermeulen           Foto: Tjerk Laan.