Compaen vergeet te winnen van DIO/Bedum

door Michiel Majoor – Oostzaan, 4 DEC  – Het vlaggenschip van Compaen is met een kleine buit teruggekeerd uit het verre Bedum. Na twee sets leek niets de lange mannen van Oostzaan in de weg te staan om de volle drie punten mee te nemen, maar drie sets later was het thuisploeg DIO die met de 3-2 overwinning aan de haal ging. Compaen nestelt zich daarmee op de vijfde plek in de Topdivisie, maar ziet de top drie van de competitie nu een duidelijk gat slaan en de concurrentie in de middenmoot dichtbij komen.

Hoewel Compaen een autorit van ruim 200 kilometer in de benen had, bleken de messen meteen aan het begin van de eerste set al goed geslepen. Middenaanvallers Rick van Baar en Jesper van Muijden  konden een niet te passeren muur optrekken tegenover de aanvallers van DIO, mede omdat de servicedruk vanuit Oostzaanse zijde hoog was. Reeds bij 4-8 stond een ruime marge voor de Oostzaners op het scorebord en was DIO gedwongen om een eerste time-out te nemen. Hierna kwam DIO nog een aantal keren in de buurt, maar Compaen trok de eerste set overtuigend naar zich toe.

Heren 1

In de tweede set duurde het feestje van de Oostzaanse blokkeerders voort. De ‘Toren van Hoorn’ Rick van Baar bleek opnieuw niet te passeren. Aanwinst Jary Kroon was uit zijn cocon gekropen en fladderde als een vrolijke vlinder door het veld om de services van DIO goed bij spelverdeler Koen Baas aan te leveren. Daarbij pakte daarbij ook nog even een aantal kill-blocks mee, want waarom zou je dat niet doen als je zo lekker steeds op de goede plek fladdert. Later bleek dat Jary een belangrijke les uit het korfbal had meegenomen: als je een goed blok voor de bal zet, dan kan de tegenstander nooit scoren. Met de complimenten van het fanatieke thuispubliek haalde Compaen opnieuw als eerste de magische grens van 25 punten, dus 0-2 voor Oostzaan.

Vanaf set drie leek DIO nog maar 2 passers in de selectie over te hebben. Dat bleek voor de thuisploeg echter een voordeel, want nu was er een man minder die fout kon passen en werd de snelheid in het aanvalsspel verhoogd. Aan Oostzaanse zijde werd hard gewerkt, maar de druk van DIO zorgde er nu juist voor dat de passlinie van Compaen hier en daar een steek liet vallen en het blok te vaak een fractie te laat was. Dat leverde in zowel set drie, vier als vijf hetzelfde wedstrijdbeeld op. Bij 14-9 in de vijfde set kreeg DIO het eerste matchpoint en bij 14-10 trok DIO definitief het grootste deel van de punten naar zich toe.

Na de ruime overwinning die de buren van Zaanstad vorige week op DIO wisten te behalen en de overtuigende eerste twee sets overheerste op de lange terugweg het gevoel van de gemiste kans. Alle reden voor de Oostzaners dus om komende zaterdag nummer twee van de ranglijst Volley Tilburg te kielhalen in de Oostzaanse sporthal. Aanvang 18.15 uur, toegang gratis.