Hekkensluiter Compaen deelt tikje uit in Sliedrecht

Tekst en fotografie: Tjerk Laan

Oostzaan, 12 nov. – Hekkensluiter VV Compaen Oostzaan is er niet in geslaagd om te stunten tegen koploper Sliedrecht Sport in de Topdivisie heren. Ondanks een veelbelovende eerste set waarin het uitstekend volleybal liet zien bleven de punten bij de thuisploeg.

Compaen was met slechts twee wisselspelers naar de nagelnieuwe sporthal De Basis getogen,

aangezien het talentteam Heren 2 rond dezelfde tijd haar eigen wedstrijd in de derde divisie moest spelen. Die twee wissels waren spelverdelers zodat het voor de passers en middenaanvalimg_1940-720x499x72lers de dood of de gladiolen ging worden. Eén van die middenmannen is Diederick Hakkers, die sinds een week lid is van VV Compaen en maar liefst twee keer had meegetraind. Ondanks de altijd positieve instelling van de zeerovers waren de verwachtingen dus niet zo heel hoog gespannen.

De verbazing in Sliedrecht was dan ook groot toen Compaen er vanaf acquit vol op klapte, bij 4-5 de leiding nam en die de rest van de set niet meer afstond. In de voorbeschouwing in het prachtig vormgegeven programmaboekje had Sliedrecht-coach Paul van de Ven al gewaarschuwd voor het risico van onderschatting, maar dat had zijn ploeg zich kennelijk niet ter harte genomen.

Léon Luini en diagonaal Daniël Homburg kwamen aanvallend allebei tot hoge scores, waarbij de eerste ook nog drie killblocks liet noteren. Bij de koploper in de Topdivisie ging er van alles mis zodat Compaen met 15-25 de set eenvoudig naar zich toe trok.

De thuisploeg stelde in set twee orde op zaken. Vanaf 11-11 sloeg Bart Yark de Ooszaanse passlijn van Majoor – Luini – Kruizinga vakkundig aan stukken, wat een serie van zeven punten op rij opleverde. De schaarse aanvallen van Compaen waren eenvoudig af te blokken en de middenmannen kwamen in het spel sowieso niet voor. Opnieuw 25-15 maar nu in het voordeel van de thuisploeg.

In de derde set liep Sliedrecht vanaf 5-5 langzaam weg en moest Compaen constateren dat het daar te weinig tegenover kon stellen. Met name de blokkering, die in de eerste set fantastisch liep, faalde volledig. Met 25-19 kwam de thuisploeg geen moment in de problemen.

Pas in set vier kon Compaen weer aanhaken en tot 15-15 ging de strijd gelijk op. Daarna was het nota bene middenman Ian de Bus die serverend het trieste lot van Oostzaan bezegelde. De achterstand van 21-16 kwam Compaen niet meer te boven, hoewel Sliedrecht uiteindelijk vier matchpoints nodig had om de 25-22 op het bord te brengen.

Compaen heeft volgende week vrij zodat er in Sportzaal De Greep in Oostzaan ontspannen getraind gaat worden. Daarna wacht op 25 november de volgende uitdaging: VoCasa thuis in Sporthal Oostzaan.