Spaarnestad – Vlaggenschip der Vereeniging

Na onze mooie pot tegen SoVoCo vorige week mochten wij vandaag aantreden tegen mannen uit Haarlem.
De wedstrijd was in de ‘nieuwe’ hal, waar ze oude tijden wilden doen herleven door de kantine net zo donker te maken als in de oude hal. Wat stof betreft leek deze hal nog wel op de Beynes, de geur was gelukkig wel beter.
Vandaag waren wij weer compleet, 11 man in gympak, coach Bob en manager Bram in hun gewone kloffie.
De wedstrijd voor ons liep wat uit, waarbij wij nog geluk hadden dat de uitploeg aan het eind van de 4e set nog even gas gaf/geluk had en er geen 5e set kwam.
Wij zijn gewend om te laat te beginnen, dus dat was voor ons geen probleem.

De eerste set begonnen wij met Kevin, Lars, Evert, Koen, Fred, Levi en Mike. Vanaf het begin stonden wij voor en bouwden wij deze voorsprong steeds verder uit. Op 12-17 mocht Misha in het veld komen en scoorde meteen een 3m-bal. Hij scoorde sowieso veel, al werd niet elk punt aan ons gegeven. Wij speelden de set netjes uit en lieten de tegenstander de fouten maken. (18-25)

De 2e set, waarin Misha mocht blijven staan, ging tot 10-10 gelijk op. Daarna waren de stabiele pass, mooie scores van Evert en Misha en heerlijke killblocks van Evert en Kevin genoeg om de set eenvoudig binnen te harken. (14-25)
De weinige noemenswaardige gebeurtenissen waren het verplicht op het kruisje moeten zitten van onze manager en een paar minder scherpe momenten van de man op de ‘stastoel’. Het hele potje ging het even te snel voor deze man, waardoor hij een aantal bijzondere beslissingen nam. Hulp vanuit het veld werd niet door hem aanvaard, maar daar later meer over.

In de 3e set mocht Marc optreden. Hij scoorde meteen mooie ballen en gaf lekkere passjes.
Deze set speelden wij iets minder scherp en vergat de tegenstander de foutjes boven de 15 te maken, waardoor wij opeens geconfronteerd werden met een achterstand. Aan beide kanten werden wat discutabele beslissingen genomen door de man in blauw. Helaas verloren wij deze set nipt. (25-22)

In de 4e set kwamen Koen en Fred weer binnen de lijnen, bleef de manager netjes op het kruisje zitten en waren wij blij met onze coach, die alle moeite had genomen om helemaal uit het Zwarte Woud naar Haarlem te komen voor zijn team.
Het niveau nam aan alle kanten af. De teams waren minder aan het scoren, waardoor het rallyspel goed geoefend werd. De hoofdarbiter had heel veel moeite om alle slagenwisselingen goed te volgen en nam daardoor af en toe voor de hele zaal verrassende beslissingen. Een welgemeende tip van onze libero (‘misschien kan je eens checken bij de 2e scheids’) werd beloond met een rode kaart.🟥

Het gevolg was wel dat onze man in geel nog scherper werd, hij speelde sowieso al goed, en wij de 6-4 achterstand ombogen in een voorsprong die wij niet meer weggaven. (21-25)

Er is een grote kans dat het Vlaggenschip deze week wat minder traint. Er zullen ongetwijfeld meerdere teamgesprekken nodig zijn, omdat Coach Bob, hoogstwaarschijnlijk ingefluisterd door de manager, het lef had zijn leeftijdgenoot en de Technisch Directeur de hele wedstrijd aan de kant te houden …….

Tekst: Ralph Muijs