Topdivisie en lager: geen wedstrijden meer in 2021!

De resterende competitiewedstrijden in het kalenderjaar 2021 voor de Topdivisie en lager worden uitgesteld.

Dit geldt voor de senioren- en de jeugdcompetities, de wedstrijden uit het regionale bekertoernooi en voor CMV- en recreantentoernooien. Ook de achtste finales van het nationale bekertoernooi gaan aankomend weekend niet door. Dit heeft de Nevobo vandaag besloten n.a.v. de nieuwe kabinetsmaatregelen die sinds zondag gelden.

Algemeen directeur Guido Davio reageert: “We zijn ervan overtuigd dat het voor iedereen heel belangrijk is om in deze tijd te blijven sporten en bewegen. Vanzelfsprekend zijn we niet blij met dit besluit, maar we willen door de wedstrijden eruit te halen verenigingen de ruimte geven om op die momenten leden de zekerheid te bieden van trainingsaanbod waardoor zoveel mogelijk mensen kunnen blijven volleyballen en onderdeel blijven van de vereniging. We gaan nu aan de slag om ons voor te bereiden op het tweede deel van de competitie.”

Afgelopen vrijdag maakte het demissionaire kabinet bekend dat er van zondag 28 november tot 19 december van 17.00 uur tot 05.00 uur niet gevolleybald mag worden. De Eredivisie mag wel doorgaan, hetzij zonder publiek. Doel van de maatregelen is om de snelle toename van het aantal coronabesmettingen en de ziekenhuisopnames af te remmen.

De Nevobo heeft sinds vrijdagavond onderzoek gedaan naar de verschillende scenario’s en heeft contact gezocht met verenigingen om te inventariseren wat hun wensen zijn. De clubs waarmee contact is gezocht vertegenwoordigen in totaal circa 7000 leden.

Uit deze brede inventarisatie bleek het volgende:

– Het overgrote deel van de verenigingen geeft aan de competitie te willen uitstellen en daarmee ruimte creëren om de aankomende weekenden zoveel mogelijk leden te laten trainen.
– Verenigingen vinden het onverantwoord om hun leden wedstrijden te laten spelen zonder daarvoor te kunnen trainen.

De Nevobo komt tot conclusies op basis van de volgende argumenten:

– De Nevobo wil zoveel mogelijk mensen laten volleyballen, zodat dit ten goede komt aan de gezondheid en weerbaarheid van zoveel mogelijk leden. De Nevobo stimuleert haar verenigingen om invulling te geven aan de binding met haar leden, bijv. door trainingen en/of onderlinge wedstrijden te organiseren op werkdagen voor 17.00 uur of op zaterdag en zondag voor 17.00 uur.
– De Nevobo wil zoveel mogelijk voorkomen dat teams zonder te trainen wedstrijden moeten spelen met risico op blessures als gevolg.
– De Nevobo ziet dat de uitval van het aantal wedstrijden als gevolg van coronabesmettingen zich ontwikkelt van 2,5% tot circa 14% (afgelopen week).

• Door een deel van de competitie wel door te laten gaan zal de scheefgroei in het aantal gespeelde wedstrijden alleen maar toenemen.
  • Trainen geeft meer zekerheid in het aanbod voor leden.

– De Nevobo ziet niet de ruimte om wedstrijden die normaal op doordeweekse avonden worden gespeeld op een ander moment in te plannen.
– Door het uitstellen van de competities beperkt de Nevobo het aantal reisbewegingen tot lokale mobiliteit.
– De Nevobo verschaft hiermee duidelijkheid voor de verenigingen zodat de volleybalgemeenschap zich kan gaan voorbereiden op het tweede deel van de competitie.

Conclusies

Op basis van deze inventarisatie is de Nevobo tot de conclusie gekomen dat de wedstrijden die voor de aankomende drie weken op het programma staan worden uitgesteld. Wat dit betekent voor de halfjaarcompetities, werd eerder al gecommuniceerd in dit bericht. Dit betekent dat er dit kalenderjaar in principe geen wedstrijden meer worden gespeeld.

Nationale en regionale bekercompetitie

Op zaterdag 4 december stonden de achtste finales van het nationale bekertoernooi op het programma(driekampen). Hieraan zouden behalve de Eredivisieteams ook teams uit de Topdivisie, 1e divisie en 2e divisie deelnemen. De niet-Eredivisieteams die nog actief zijn in het bekertoernooi zouden zich zeer beperkt tot niet kunnen voorbereiden op de achtste finales. De Nevobo gaat daarom op zoek naar alternatieven voor het nationale bekertoernooi. Ook voor de regionale bekertoernooien wordt gekeken naar alternatieven.

Publicatie NEVOBO.Geplaatst namens het bestuur: Wendy Moerland