Zaanse derby brengt spektakel

door Tjerk Laan – Oostzaan, 14 dec. – De Zaanse volleybalderby heeft de hooggespannen verwachtingen volledig waar kunnen maken. In een stampvolle Sporthal Oostzaan kreeg het publiek een absolute kraker voorgeschoteld. Vier sets lang bleef het volstrekt onduidelijk wie er met de winst vandoor zou gaan maar de beslissende vijfde set was uiteindelijk een duidelijke prooi voor de bezoekers van VV Zaanstad.

De laatste officiële derby tussen de eerste herenteams van Compaen en Zaanstad dateerde inmiddels van ruim tien jaar geleden maar uit de regelmatig gespeelde oefenwedstrijden was duidelijk dat beide ploegen niet of nauwelijks voor elkaar onderdoen. De punten van de eerste vier sets (23-25, 25-19, 27-25, 27-29) geven aan dat ook zaterdag de verschillen minimaal waren. Voor de neutrale toeschouwers moet het een waar spektakel zijn geweest maar met uitzondering van de beide scheidsrechters waren die niet te vinden in Sporthal Oostzaan.

Uiteindelijk bleek de vijfde set teveel voor de thuisploeg. Lars de Boer, Daniël Homburg en Michiel Majoor waren moegestreden en de veel te krappe bank van Compaen eiste zijn tol. De pass lag te scherp en het blok van Zaanstad wist vervolgens wel raad met de Oostzaanse aanval, die niet meer de kracht en precisie had van eerder op de avond. Met een afgetekende 5-15 beslisten de bezoekers de derby in hun voordeel.

De stemming in de kantine was na afloop gelaten; Het verschil tussen een “eclatante” 3-1 winst en een zuur 2-3 verlies lag in een paar minuten aan het einde van de vierde set (27-29). Daar kwam nog bij dat Dynamo Apeldoorn in een wonderbaarlijke wederopstanding zomaar drie punten pakte tegen Sliedrecht zodat Compaen ondanks een prachtige wedstrijd toch naar de elfde plaats in de Topdivisie zakt. De “kleine derby” van volgende week tegen hekkensluiter US wint daarmee alleen maar aan belang zodat het ook zaterdag weer dringen zal worden in Sporthal Oostzaan.