Zestigplusser Compaen onverminderd ambitieus

Eigenlijk bestaat de Oostzaanse vereniging dan al bijna eenenzestig jaar, maar door de verschillende coronatime-outs was het niet eerder mogelijk de festiviteiten te houden.

Een sportspeeltuin voor vierjarigen, spellencircuits voor CMV en A-, B- en C-jeugd, een mixtoernooi voor de senioren, demonstratiewedstrijden van de topteams en een quiz en feestavond voor alle huidige en voormalige leden. Compaen hoopt zaterdag 3 september bij het vieren van het zestigjarig bestaan alle geledingen van de club te bedienen.

Op 2 oktober 1961 vond een groepje meesters en juffen in het toen nog boerendorp dat het speelkwartier in de Kerkbuurtschool een wat serieuzer karakter moest krijgen. Zij besloten de club op te richten en deze te vernoemen naar een plaatselijke zeerover, die zich met list en bedrog wist te verrijken.

Een van de oprichters was Henk van Veldhuizen, die tientallen jaren voorzitter van de club was. De kapitein was koersvast en als onderwijzer had hij de ambitie om ook in het volleybal de hoogste cijfers te scoren. De vereniging groeide in ledental met het in de schaduw van Amsterdam gelegen dorp mee en ook in kwalitatief opzicht ging het de piratenclub in de jaren zeventig en tachtig bij de jeugd voor de wind. In de Arnhemse Rijnhal veroverden de pupillenteams tientallen nationale titels.

De stroom aan Oostzaans talent, de aanwezigheid van toptrainers als Piet de Saegher, Geert Trompetter, Marco Brouwers en Sandor Rieuwers en de hierdoor ontstane aantrekkingskracht voor toppers uit geheel Noord-Holland zorgden er voor dat het onderwijzersclubje in de loop der jaren een gevestigde naam in de subtop van het landelijke volleybal is geworden.

Compaen was de kraamkamer voor internationals als Teun en Anne Buijs, Ellie Lust, Pieter- Jan Leeuwerink, Martin Teffer en Justin Sombroek en leverde in zijn historie tientallen talenten af aan de eredivisie. Zo zijn komend seizoen ex-Compaeners als Tieme de Jong (Lycurgus), Robin Ottenhof (Orion), Jesper van Muijden (Sliedrecht Sport) en Siebe Korenblek (Talentteam Papendal) op het hoogste niveau actief.

De zestigplusser blijft onverminderd ambitieus. Om ook in een volgend decennium een bruisende club te kunnen zijn, heeft Compaen een sportspeeltuin waarbij kinderen vanaf vier jaar de eerste motorische vaardigheden aanleren. Met de aanstaande status van superclub neemt de vereniging ook haar verantwoordelijkheid om het volleybal in de regio een blijvende rol van betekenis te laten spelen.

Tekst: Marcel Vermeulen.          Archief foto: Tjerk Laan.