Compaen breekt ban tegen Vocasa

Door Michiel Majoor

Na zeven nederlagen hebben de mannen van Compaen eindelijk de eerste overwinning van het seizoen binnen. Tegen nummer twee van de ranglijst Vocasa gaven een hecht collectief, een messcherpe opslag en een stabiele passlinie de doorslag. Met de overwinning haalt Compaen drie zeer belangrijke punten binnen en blijft de aansluiting met de rest van de Topdivisie behouden.

Nadat de Oostzaners in de vorige wedstrijd koploper Sliedrecht hadden laten zien dat ze goed uit de startblokken kunnen komen, bleek dat tegen Vocasa opnieuw een wapen. De van een blessure herstelde David Bes werd door spelverdeler Bram de Winter op maat bediend en sloeg het ene na het andere punt binnen. Door de sterke aanval op de middenas ontstond meer ruimte voor houthakker Daniel Homburg, die daar dankbaar gebruik van maakte.

Een belangrijk verschil met de verloren wedstrijd tegen Sliedrecht is dat de passlinie van de Oostzaners zich zeer stabiel toonde. De van een griep herstellende libero Mike Kruizinga mocht nog even rustig aan doen en werd met verve vervangen door talent Jasper Geerdink. Samen met het andere jeugdige talent Leon Luini en het iets oudere talent Michiel Majoor legde hij alles wat op hem werd afgevuurd panklaar in de handen van de spelverdeling.

Tot verbazing van zowel tegenstander Vocasa als het publiek stond na twee sets een overtuigende 2-0 voorsprong voor de Oostzaners op het bord. De dreigende stunt werkte tijdelijk verlammend op de mannen van Compaen, want de derde set werd kansloos met 13-25 weggegeven. Met dank aan de vele enthousiaste supporters en het speciale juichteam van dames 2 rechtten de Oostzaners echter de rug in set vier, waardoor zich een boeiend volleybalgevecht ontspon. Een taai Vocasa wilde niet meewerken aan het feestje van de thuisploeg, maar had buiten een beslissende invalbeurt van good old Marvin Andringa gerekend. Met zijn sprongservice wisten de Nijmegenaren zich in de slotfase van de wedstrijd geen raad, zodat de eerste Oostzaanse driepunter van het seizoen een feit is.

Voor Compaen is het prettig om te zien dat de opgaande lijn van de afgelopen weken zich vertaalt in punten. Volgende week spelen de Oostzaners een uitwedstrijd tegen Olhaco en zal alles er op gericht zijn om de rode lantaarn kwijt te raken. De eerstvolgende thuiswedstrijd vindt plaats op zaterdag 9 december om 20 uur tegen mede-staartploeg Cito.