Compaen toont veerkracht tegen Olhaco

Door Michiel Majoor

De mannen van Compaen hebben hun tweede overwinning van het seizoen behaald. In Hoogeveen werd een 2-0 achterstand tegen Olhaco omgebogen tot een duidelijke 2-3 overwinning. De Oostzaners dragen hiermee de rode lantaarn in de Topdivisie over aan Cito, dat thuis met 1-3 ten onder ging tegen Vocasa.

Ondanks een uitstekende wedstrijdvoorbereiding, met een pastamaaltijd bij de sinds dit seizoen voor eredivisionist Zwolle uitkomende ex-Compaener Rick van Baar, begonnen de Oostzaners niet scherp genoeg aan de wedstrijd. Een sterk Olhaco zette veel druk via de middenaanvallers, terwijl de opslag en passing van Compaen niet in de buurt kwam van het hoge niveau van een week eerder tegen Vocasa. Neem daarbij dat sterspeler Sander Kemperman van Olhaco de Oostzaanse muur aan het net hoogstpersoonlijk tot klinkers sloeg en de 25-18 uit de eerste set stond op het bord.

Set twee leidde al tot een veel evenwichtiger spelbeeld. De opslag van Compaen verbeterde en de passlinie kreeg meer vat op de opslag van Olhaco. Dat stelde spelverdeler Bram de Winter in staat om hard-hitters Wouter Schoonenberg en David Bes steeds vaker succesvol in stelling te brengen. Bij 20-20 kon de set nog alle kanten op en bij 23-24 kreeg Compaen het eerste setpoint. Kemperman en co waren echter bij de les en trokken bij 28-26 toch aan het langste eind.

Het verhaal van de derde, vierde en vijfde set is kort. De Oostzaners richtten zich op, serveerden steeds beter en bij Olhaco begon de passlinie te zwichten onder de servicedruk van onder andere Leon Luini en Koen van de Wetering. De klinkers van het Oostzaanse blok waren weer bij elkaar geraapt en tot een stevige muur gemetseld, waar de aanvallers van Hoogeveen zich haast letterlijk op stuk sloegen. Het resultaat was drie overtuigend gewonnen sets voor Compaen en een keurige 2-3 overwinning.

Met de overwinning tegen Olhaco is na zeven nederlagen nu de tweede winst op rij geboekt. Dit geeft veel vertrouwen voor de komende wedstrijd tegen Cito, dat na afgelopen zaterdag de rode lantaarn van Compaen heeft overgenomen. Een nieuwe overwinning zou voor Compaen betekenen dat de middenmoot langzaam in zicht komt, maar dat zal Cito zich niet zomaar laten overkomen. Het belooft een spannende en mooie wedstrijd te worden, Compaen nodigt iedereen die het spektakel wil komen zien graag uit op zaterdag 9 december om 20 uur in Sporthal Oostzaan.