Compaen D1 verrast maar wint niet

door Veikko Hansen – Oostzaan, 8 okt – De tweede wedstrijd van de dames tegen Keistad uit Amersfoort. Deze ploeg had slechts 2 verliespunten uit de eerste 2 wedstrijden. Onze eerste tegenstander Amsterdam, waar we met 2-3 van verloren was een week eerder met 4-0 over de knie gegaan, dus forse tegenstand werd verwacht.

De wedstrijd startte de Oostzaanse ploeg zeer goed. Op onze goede en lastige opslag had de thuisploeg geen enkel antwoord. Een servicebeurt van Dominique Split van 5 punten zette ons al snel op een 7-12 voorsprong.

Wanneer Keistad tot een aanval kwam stond de verdediging als een huis. Joy Post ( een B- aspirant) verdeelde het spel erg goed en de aanvalsters (Carmen Bleeker, Dominique Split, Heidi Homburg, Janne Voorend en Britt van Dijk) konden naar hartenlust hun kwaliteiten etaleren. Na 20 minuten stond Keistad vertwijfeld in het veld en 13-25 op het telbord.compaen

De tweede set begon op een zelfde wijze. Door de sprongopslag van Britt van Dijk werden 9 punten op rij gescoord (1-10). Deze voorsprong werd doordat het onbevangen spel van de eerste set niet kon worden doorgezet steeds kleiner en bij 23-23 kwam Keistad langszij. Enkele spannende rally’s waarbij beide ploegen niet voor elkaar onderdeden werd door een foute passing de set afgestaan aan de thuisclub met 27-25. (1-1)

De derde set werd ontsierd door een zeer zwakke en onoplettende arbitrage. Keistad had een verkeerde opstelling opgegeven en de constante opstellingsfouten werden niet bestraft en het jeugdige team (o.a. drie 15-jarigen en de oudste speelster in het veld 23 jaar) was niet in staat ondanks de pogingen rust te laten bewaren het hoofd koel te houden. Met 25-22 trok Keistad de set naar zich toe.

De vierde set leek het vertrouwen van de dames weg en in combinatie met de hautaine houding en zeer matige leiding van de scheidsrechter (die aan de week van de arbitrage een zeer eigen en bizarre invulling gaf) was een 25-21 set verlies een feit.

Dit was een wedstrijd waarin wijzelf en (uit- en thuis-)publiek achterbleven met het gevoel het beste volleybal te hebben gespeeld, het betere team te zijn en met de wetenschap toch de wedstrijd te hebben verloren.
Keistad toonde zich reëel en gaf toe dat ze heel veel geluk hadden gehad en dat ze een onterechte overwinning hadden geboekt. Ondanks het verlies zijn de lichtpunten van deze wedstrijd belangrijker. Anderhalve set zeer goed volleybal waarbij de potentie van het team goed naar voren kwam, een collectief dat elkaar het succes wenst en gunt en het debuut van jeugdspeelster Elin Hoonhout (15 jaar) in de regiodivisie.

Volgende week komt volleybalvereniging en koploper Jonas (met veel geroutineerde en nationaal ervaren speelsters) uit Beverwijk op bezoek. Wederom een mooie gelegenheid voor Compaen om de voortgang te testen en te laten zien wat de kwaliteiten zijn.