Compaen komt net tekort tegen Webton Hengelo

door Michiel Majoor – Oostzaan, 1 okt – De heren van Compaen hebben hun tweede wedstrijd van het seizoen nipt verloren van Webton Hengelo. Na een wat stroef begin werd de olie in de Oostzaanse machine vanaf de tweede set warm. Met veel beter spel dan vorige week tegen Reflex wist Compaen het de thuisploeg uit Hengelo knap lastig te maken. Toch trok het ervaren Webton zowel in set drie als vier net aan het langste eind, waardoor Compaen na twee wedstrijden nog wacht op de eerste punten.

Compaen begon niet overtuigend aan de wedstrijd. Net als tegen Reflex bleek dat een harde sprongservice bij de tegenstander de passlinie van de Oostzaners danig kan ontregelen. Omdat ook de aanvallers nog niet hun normale niveau lieten zien, was het kwartje al halverwege de set naar de kant van Webton gevallen.

Leon Luini

Vanaf set twee ontstond een gelijk opgaande strijd, waarin beide teams met goed verdedigen de entertainmentwaarde van de wedstrijd verhoogden. Aan Oostzaanse zijde had Leon Luini het vertrouwen van coach Sandor Rieuwers gekregen en dat betaalde hij vooral in aanvallend opzicht ruimschoots terug. Een uitstekende opslagserie van de licht geblesseerde Jary Kroon maakte aan het einde van set twee het verschil, waarmee de eerste Oostzaanse setwinst van het seizoen een feit was. Voor het verhaal van de derde set volstaat het lezen van de passage over de tweede set. Het enige verschil is dat Webton de beslissende opslagserie maakte en zo op een 2-1 voorsprong pakte.

De vierde set ging opnieuw gelijk op tot aan de ‘big points’ boven de 20. Vanuit een stabiele passlinie kwam de Oostzaanse middenaanval van Wouter Schoonenberg en David Bes beter uit de verf, terwijl ook Daniel Homburg zichzelf en zijn team op vervroegde – want twee uur voor middernacht – verjaardagscadeaus trakteerde in de vorm van angstaanjagend harde smashes. Bij 24-24 wist aanvoerder Michiel Majoor de bal net niet binnen de lijnen te slaan, waardoor Webton haar eerste matchpoint kreeg. Met een alles-of-niets service scoorden de tukkers een direct punt en kon Compaen met lege handen terug naar Oostzaan.

Hoewel de wedstrijd eigenlijk vijf sets had verdiend, kan Compaen terugzien op een veel betere prestatie dan in de eerste wedstrijd. Dat biedt vertrouwen voor de komende uitwedstrijd tegen HLB Van Daal, voor wie de Oostzaners zich in de afgelopen jaren tot ‘angstgegner’ hebben ontpopt. Winst tegen HLB betekent direct ook het overdragen van de rode lantaarn, zodat het doel van Compaen voor iedereen duidelijk zal zijn.