Compaen H1 onderuit in marathonmatch

Veenendaal – Het seizoen is begonnen voor de volleyballers van Compaen. En dat hebben ze geweten ook! In een meeslepende marathonmatch van twee uur en een kwartier gingen de Oostzaners met 3-2 onderuit bij VCV. Net voor het ingaan van de zondagrust in Veenendaal werd het stil.

Geluidloos was het zeker in het kamp van de blauw-witten. Natuurlijk was er de wetenschap dat de zeerovers uit de schatkist van Sporthal West in het verleden niet meer dan spaarzame kralen wisten te veroveren, maar dit keer was er zo veel meer mogelijk geweest.

Of het morsen van wedstrijdpunten op 13-14 en 14-15 nog niet genoeg was, waren er later in de slotfase ook een lang bediscussieerde opstellingsfout en twee gemiste opslagen. Met 20-18 bleef het merendeel van de drie te verdelen punten bij de thuisploeg.

VCV-Compaen was een wedstrijd tussen twee teams die de afgelopen zomerperiode een metamorfose hebben ondergaan. Bij de Oostzaners vier nieuwe spelers in de selectie, namelijk spelverdeler Thomas Konijn, buitenaanvaller Vasileos Mandelaris, middenblokkeerder Lars Ent en diagonaalaanvaller Milan Muijs. Bovendien staan Jesse Koopman en Calvin Ooms op een andere positie.

Duidelijk was te zien dat de twee ploegen nog volop bezig zijn vastheid te creëren. Hoogte- en dieptepunten wisselden elkaar in hoog tempo af, waardoor het wel een boeiend kijkspel werd. Tegenvaller voor VCV was dat de grote regisseur Nikita Artamonov aan het eind van de tweede set met een enkelblessure naar de kant moest. Met 28-30 in Oostzaans voordeel droeg ook deze set bij aan de lange speeltijd, terwijl de openingsset met 25-23 ook al een verschil van slechts twee punten kende.

De derde set liet een Compaen zien zoals de trainers Sven Vermeulen en Michiel Majoor het graag gezien. In de passlijn was er een uitmuntende libero Jelmer Lubberts, die niet op een fout te betrappen viel. De huisdj hief ‘Houdt er de moed maar in’ aan om de krachtsverhoudingen in het veld te illustreren.

David Bes liet enkele denderdreunen op linksvoor zien en de andere West-Fries Lars Ent scoorde drie killbloks. De Alkmaarse adelaar toont zich een aanwinst, die zich in de topdivisie weleens tot een sensatie kan ontpoppen. De ruim twee meter-lange middenblokkeerder heeft De Boemel-trein verruilt voor de intercity en past zich moeiteloos aan aan het hogere niveau. Met een scoringspercentage van boven de 70 procent was hij een regelrechte plaag voor VCV.

Zo voorspoedig als het in de derde set ging, zo matig verliep de vierde. De blokkering en verdediging kreeg meer vat op Vasileos Mandelaris en de boomlange herintreder Wouter van der Ark was regelmatig een sta in de weg aan het net.

In de vijfde set leek Compaen op weg naar winst. Met vijf aanvalspunten ging Calvin Ooms zich ook met de puntenproductie bemoeien en de thuisploeg maakte verschillende onnodige fouten. De eerder genoemde missers bezorgden de winst echter alsnog bij VCV.

Compaen treft over twee weken de studenten van Protos in de eigen Sporthal Oostzaan.

Tekst: Marcel Vermeulen.                 Foto: John van Geenen.