Compaen hard onderuit in laatste thuiswedstrijd

door Tjerk Laan – Oostzaan – Compaen Heren 1 heeft in zijn laatste thuiswedstrijd het publiek niet op de banken kunnen krijgen. Sterker nog, na een kansloze 0-3 nederlaag tegen VoCASA Nijmegen dropen de trouwe Oostzaanse fans in opperste staat van verwarring af. Kampioenschappen van Meisjes A2 en Heren 3 konden gelukkig het eindfeest van later die avond toch glans geven.

De voortekenen om van de laatste thuiswedstrijd van het eerste seizoen in de Topdivisie een kraker te maken waren gunstig. Compaen (3e) had aan twee punten genoeg om over regionale rivaal US heen te gaan en de tweede plaats te pakken. Uitgerekend tegenstander VoCASA (6e) had voor die mooie uitgangspositie gezorgd door de week daarvoor met 2-3 in Amsterdam te winnen. Via internet waren in aanloop naar de wedstrijd al de nodige stekeligheden uitgewisseld waarbij gerefereerd werd aan de heenwedstrijd van 13 december, die met 3-2 in Nijmeegs voordeel was geëindigd. In Oostzaan werd daarom niets aan het toeval overgelaten, inclusief de inzet van de beste lijnrechters van Oostzaan en verre omstreken, in de personen van de heren Hettinga en van Tol jr.

Al snel bleek dat VoCASA ook niets aan het toeval had overgelaten en, zoals aangekondigd, een grondige analyse had gemaakt van de Oostzaanse aanval. Diagonaal Daniël Homburg werd direct in set één grondig afgeblokt wat spelverdeler Koen Baas danig in zijn opties beperkte. De inzet van pinchhitter Marvin Andringa later in de wedstrijd gaf wat lucht maar kon het benodigde verschil uiteindelijk niet maken. De passlijn van Compaen had het zwaar onder het servicegeweld van VoCASA en de eigen foutenlast was te hoog. Set één was een kansloze aangelegenheid (20-25) en alleen in set twee had Oostzaan de mogelijkheid er alsnog de gehoopte kraker van te maken. Toen ook die set nipt verloren ging (23-25) was het echter gedaan met het zelfvertrouwen van de zeerovers en werd set drie een formaliteit, 20-25.

De lange mannen uit Nijmegen konden zich na pak ‘m beet vijf kwartier weer in de auto vouwen voor de lange rit terug. Ongetwijfeld in opperbeste stemming na een lesje effectief volleybal en in de wetenschap dat ze in ieder geval twee topvlaggers aan het werk hadden gezien (met name libero Torsten Slot sprak lovende woorden). Bij Compaen krabde men zich eens stevig achter de oren en ging vervolgens over op de orde van de dag: Het eindfeest van een sowieso schitterend seizoen.

Het bleef nog lang onrustig in Oostzaan…