Compaen: omnia aut nihil

Tekst: Tjerk Laan; foto: Tjerk Laan Fotografie

Hogere machten schieten Compaen te hulp

Oostzaan, 17 apr 2018 – Voor de erven Claes Compaen (1587-1660) staat er voor zaterdag 21 april een ware zeeslag op het programma. Geheel in stijl in de oude Hanzestad Kampen, ook al beroemd om een rijk maritiem verleden. De Slag bij Marathon, Lepanto, de Spaanse Armada, Chatham, de Koraalzee… Het gaat allemaal oplossen in de mist der geschiedenis na het aanstaande spektakel in de Reflexhal.

Voor de heren uit Oostzaan is de opdracht simpel: Drie punten pakken en dan hopen dat onze aller-, echt allerbeste vrienden van HLB Van Daal/DS in Den Dungen (wat een ontzettend fijne, goeie, gezellige ploeg is dat toch!) hun sportieve plicht doen tegen Pelster/Cito Zeist. De Compaen Heren 1 selectie degradeerde voor het laatst 35 jaar geleden en is niet van plan om het dit seizoen weer zover te laten komen.

Dat het voor Compaen op de allerlaatste speelronde aankomt is het gevolg van het scenario van afgelopen zaterdag, dat uiteindelijk niet helemaal (of eigenlijk helemaal niet) volgens plan verliep. Al vroeg op de avond kwam het trieste nieuws door dat Cito tegen iedere verwachting in drie punten tegen het al eerder genoemde Reflex had gepakt. Oostzaan stond toen nog maar net in het veld tegen MKB Accountants/VCV Veenendaal en dat bleek niet van zins om cadeautjes weg te geven.

Compaen had in de eerste set helemaal niets in de brengen tegen het aanvalsgeweld van Veenendaal, dat met o.a. diagonaal Timo Terlouw en de 2,10 m lange reus Wouter van Ark op het midden over heel veel scorend vermogen beschikt. Bij 14-20 moesten de zeerovers al capituleren (21-25).

In set twee waren de rollen echter omgedraaid. De thuisploeg klapte er vol op, nam direct een 4-0 voorsprong eg gaf die vervolgens niet meer uit handen. Knap serveerwerk van spelverdeler Koen Baas en super-sub Koen van de Wetering hield de druk er goed op zodat de VCV-aanval een stuk minder effectief werd. Bij 20-13 geloofden de bezoekers het verder wel (25-15).

Set drie gaf een veel evenwichtiger beeld te zien waarbij het verschil nooit meer dan drie punten bedroeg. Uiteindelijk was het wel Veenendaal dat met dat verschil aan het langste eind trok, zodat er voor Compaen een diep-, donkerzwart scenario dreigde.

Dat leek in set vier bewaarheid te worden want Oostzaan kon geen vuist maken tegen het zeer solide spelende VCV. Dat bleef het initiatief houden en een wankelend en naar adem happend Compaen had de grootste moeite om het verschil niet verder dan drie punten op te laten lopen. Nu zijn zeerovers zéér (bij)gelovig en hebben een rotsvast vertrouwen in hogere machten, in welke vorm dan ook. Die grepen dan ook prompt in, in de persoon van eerste scheidsrechter Joana Vilela Pinto Da Silva. Die was gelukkig vergeten hoe onze verre voorvader in zijn hoogtijdagen tientallen Portugese schepen op brute wijze had overmeesterd om vervolgens háár verre voorvader op de slavenmarkt van Salé in Marokko voor goed geld te verkopen.

Op 17-19 gaf ze (terecht) een bal op de lijn aan Compaen. Veenendaal ontplofte en in de chaos die volgde werd er twee keer rood uitgedeeld en stond Compaen met 20-19 vóór. De rest van de set gaat de geschiedenisboeken in als één van de spannendste ooit gespeeld in Sporthal Oostzaan. Op 23-24 kon het hele kaartenhuis alsnog in elkaar storten, maar Compaen ontsnapte andermaal en sleepte met 26-24 de set voor de poorten van de hel weg.

Voor VCV was dat het moment om er verder de brui aan te geven want in de vijfde set kwamen ze er niet meer aan te pas. Na ruim twee uur zinderend volleybal mocht Compaen met 15-10 de troostprijs in ontvangst nemen: twee punten. Of het

genoeg is moet zaterdag blijken.