Compaen ontgroent Groninger studenten

door Tjerk Laan – Oostzaan, 3 okt – Deze cliché-kop kon natuurlijk niet uitblijven bij het debuut van de Groninger Studenten Volleybal Vereniging Donitas in de nationale Topdivisie Heren. Dat debuut duurde niet lang; Na een ruim uurtje volleybal was het 0-3 voor de gasten uit Oostzaan (13-17-23) en kon het openingsfeest in de SportsBar van start.

Afgaande op de storm aan recente mediaberichten is het veiliger om uit tegen VV Aleppo te spelen dan bij de Groninger studenten. Compaen-coach Sandor Rieuwers had twee 15-jarige talenten meegenomen naar deze poel des verderfs, die van hun ouders alleen mee mochten als hij persoonlijk tekende voor hun veiligheid en het bewaren van de goede zeden. De zeerovers werden echter beleefd ontvangen in het RUG sportcomplex door heren in colbert en stropdas, die zo op het oog een compleet nuchtere indruk maakten. En ook op het veld naast ons waren geen Sodom en Gomorra-taferelen te ontdekken; De dames van Donitas DS1 spelen hun wedstrijden gewoon in correct wedstijdtenue. (Dit dan weer tot groot verdriet van de al eerder genoemde talenten.)

Over de wedstrijd zelf valt verder niet zo veel te melden, behalve dan dat Compaen best goed speelde en Donitas een stuk minder. Zeker in de eerste twee sets (13, 17) hadden de bezoekers geen enkele moeite met de Groninger opslag, zodat Koen Baas heerste aan het net en het spel ook daadwerkelijk kon verdelen, waar hij dan ook voor aangenomen is.

Alleen in set drie haperde de Oostzaanse machine en ging de strijd gelijk tot 19-18 en moest coach Rieuwers handelend optreden. Jesper van Muijden, één van de 15-jarige talenten, mocht met zijn float-opslag de zaak vlot trekken, wat hij met verve deed. Uiteindelijk werden er alsnog twee matchpunten om zeep geholpen maar 23-25 was genoeg voor een clean sweep.

Compaen kan zich deze week met vertrouwen voorbereiden op de derby tegen VV Zaanstad van zaterdag a.s., waarvan op voorhand al vaststaat dat die partij een stuk langer dan 68 minuten gaat duren.

Daniël Homburg verschalkt het Groninger blok
Spelverdeler Koen Baas heerst