Compaen vecht zich naar eerste overwinning

De mannen van Compaen hebben uit bij Sliedrecht Sport de eerste overwinning van het seizoen geboekt. Na een 2-1 achterstand bleken de Oostzaners zichzelf beter in de hand te hebben dan het team van Sliedrecht en werden de vierde en vijfde set overtuigend gewonnen. Nadat in de vorige wedstrijdronde onze buren van Zaanstad tegen Sliedrecht al de eerste zege van het seizoen behaalden, prijst volleybalminnend Sliedrecht zich nu waarschijnlijk gelukkig dat er inmiddels geen Zaanse teams meer in de Topdivisie zijn die nog niet hebben gewonnen.

In de voorbereiding op de wedstrijd had coach Rieuwers een video van Zaanstad tegen Sliedrecht weten te bemachtigen. Daarin werd duidelijk dat het zwakke punt van Sliedrecht in de passing ligt en dat diagonaalaanvaller Gerard Baan aanvallend de Sliedrechtse kar moet trekken. Direct in de eerste set werd al duidelijk dat dit het verhaal van de wedstrijd zou worden. De handigheid en power van Baan was voor het Oostzaanse blok moeilijk te beantwoorden, maar de bonuspunten van Baan werden onder invloed van een sterke Compaen service gemakkelijk weer weggegeven door de passers van Sliedrecht. Aangezien ook aan Oostzaanse zijde de passing nog niet goed verzorgd was, trok Sliedrecht toch aan het langste eind.

Set twee liet een grotendeels vergelijkbaar beeld zien. Met hard werken aan beide kanten werd door geen van beide teams een duidelijk verschil gecreëerd. Uiteidelijk kon Compaen zich aan het einde van de set via sterspeler Lars de Boer onderscheiden en de tweede set naar zich toe trekken.

In de derde set startte Compaen matig. Binnen korte tijd kon Sliedrecht een verschil van een punt of 10 maken, een gat wat normaal gesproken nauwelijks te overbruggen is. In plaats van het hoofd te laten hangen, stuurden de Oostzaners De Boer op pad naar de servicelijn. Zijn bombardement vanaf de achterlijn liet het verschil afnemen tot 2 punten, mede omdat ook de Oostzaanse torens Rick van Baar en Daan Hettinga blokkerend meer vat kregen op de aanvallers van de gastheren. Ondanks de enorme inhaalrace gaven enkele persoonlijke fouten bij Compaen de doorslag en stond Sliedrecht na een 25-22 met 2-1 voor.

Het hogere niveau uit de tweede helft van de derde set bleek de kanteling in de wedstrijd. De van vakantie teruggekeerde Daniel Homburg poeierde als vanouds de ballen vanaf rechtsvoor op de vloer en Drechtstedelijke steraanvaller Baan werd door het Oostzaanse blok steeds meer aan banden gelegd. Gelukkig voor Compaen leidt een achterstand bij een deel van de gastheren al sinds jaar en dag tot een hoge zuurgraad, wat meestal niet de tegenstander bijt maar vooral het eigen collectief. Dat collectief blijkt dit seizoen juist bij de Oostzaners enorm hecht en dat maakt het verschil. Onder luid gejuich van opper-aanmoediger en supersub Tijmen blokte spelverdeler Koen (net)Baas Bots op genadeloze wijze het laatste punt van de set binnen: 16-25 en 2-2.

In de vijfde set werd de lijn van de vierde al snel doorgezet. De ereleden van de Sliedrechtse debatvereniging hadden geen antwoord meer op de snelle setups die Baas Bots naar links- en rechtsvoor strooide en een strakke service deed de rest. Bij 7-8 was het nog enigszins spannend maar met Nils Augustijn aan de service en een aantal mooie verdedigende acties van libero Mike Kruizinga werd het schip van Sliedrecht definitief tot zinken gebracht.

De eerste overwinning voelt voor Compaen min of meer als een bevrijding. In de trainingen en de wedstrijd tegen Webton Hengelo was in de afgelopen weken een opgaande lijn en een heleboel veerkracht zichtbaar. Het is prettig om te constateren dat die lijn zich doorzet en zich in punten vertaalt. Volgende week zijn de sympathieke Brabantse vrienden van Particolare in Oostzaan te gast. De piraten van Compaen moeten dan hun beste houten poot weer voor zetten om tegen Johnny Bravo ft. Maaskantje de punten in eigen haven te houden.

Daan Hettinga viert
Gerard Baan (10) was 2 sets niet af te stoppen
Fokke en Sukke zijn het er niet mee eens