Compaen wint opnieuw een topper

De heren van Compaen hebben tegen concurrent Peelpush opnieuw laten zien dat vooral de topteams in de Topdivisie voor de Oostzaners moeten vrezen. Na een aantrekkelijk duel rondden de zeerovers met 3-1 als eerste de boei. Als gevolg van deze overwinning is Compaen weer volop in de race voor de tweede plaats.

Na tweemaal schipbreuk te hebben geleden tegen respectievelijk US en Nesselande hadden de mannen van Compaen voor eigen publiek duidelijk iets recht te zetten. Tijdens de donderdagse videoanalyse van de uitwedstrijd in Meijel zette coach Rieuwers een ingenieus strijdplan uiteen. Het belangrijkste onderdeel daarvan – een strakke service op de aanvallend sterke linksvoors van Peelpush – werd vrijwel de gehele wedstrijd goed uitgevoerd. Hiermee werden ‘toren van Hoorn’ Rick van Baar en Wouter Schoonenberg in staat gesteld om met een hoge blokkering het venijn uit de Limburgse aanval te halen.

Na een lang gelijk opgaande eerste set trok Peelpush boven de 20-puntengrens vrij eenvoudig aan het langste eind. Niet van plan om zich opnieuw de loef af te laten steken hees Compaen vanaf de tweede set een extra zeil in de persoon van Marvin Andringa. Uit teleurstelling over het feit dat de Limburgers geen verse vlaaien hadden meegenomen, geselde hij de blokkeerders en verdedigers van Peelpush met het dondervuur uit zijn op zaterdagavond altijd machtige linkerarm. Geïnspireerd door het sterke spel van Andringa trok Compaen de tweede set naar zich toe.

Het verlies van de tweede set dreunde nog door bij Peelpush toen Lars de Boer besloot dat hij zo snel mogelijk aan een patat stoofvlees van kantinejuffrouw Tiny wilde beginnen. Op maat bediend door Nils Augustijn scoorde hij aan de lopende band. Voordat Peelpush de kans kreeg om zich te realiseren wat er gebeurde had De Boer het verschil gemaakt en stond Compaen ineens met 2-1 voor.

In de vierde set ontspon zich een boeiend gevecht. Beide teams lieten zien waarom ze aanspraak maken op de tweede plaats en met name door sterk verdedigen van onder andere libero Mike Kruizinga kreeg het publiek het spektakel waar het voor gekomen was. In de slotfase van de set wisselde coach Rieuwers Daniel Homburg en Koen Baas het veld in voor Nils Augustijn en Marvin Andringa. Deze wissel pakte goed uit, want koud in het veld timmerde Homburg op aangeven van Baas drie keer op rij bijna een gat in de Oostzaanse sporthalvloer. Onder aanmoediging van het wederom talrijk opgekomen publiek gaf Compaen het laatste zetje en trok de wedstrijd met 3-1 over de streep.

De komende twee weekenden spelen de mannen van Compaen niet. De strijd op plaats twee van de Topdivisie wordt op 28 februari hervat met een uitwedstrijd tegen Pelster/Cito.

Foto’s van de wedstrijd zijn gemaakt door Johns pictures en te zien via de onderstaande link: