Korte kennismaking kordaat Compaen

Foto:     Tjerk Laan Fotografie

Door Marcel Vermeulen.

Den Dungen – De dirndls van Donki Sjot op de tribune in sporthal de Misse hadden zaterdagavond een korte kennismaking met een kordaat Compaen. Later in de kantine op het Oktoberfest waren de Oostzaanse jongens bij een uitgebreide ontmoeting weer royaal en vriendelijk voor de in Beierse kledij gestoken gastvrouwen.

Het werd zo door toedoen van schlagers en talloze bierpullen nog een lange Brabantse nacht, terwijl de wedstrijd in vijf sets toch al de maximale speeltijd besloeg.

De twee gezichten waren er ook binnen de lijnen. De tweede en de derde set reikte Compaen naar een kwaliteitsniveau dat dit seizoen nog niet eerder aangetikt was, terwijl de vierde set juist weer een van de mindere periode deze competitie was. Dat Donki Sjot uiteindelijk toch nog met de 3-2 de winst greep, zorgde dan ook voor een tweeledig gevoel.

De twee verenigingen kennen een lange gezamenlijke geschiedenis. In het vorige topdivisieleven, toen de Brabanders in een verwijzing naar de sponsornaam in de volleybalwereld bekend stonden als Vandalen, waren het vaak mooie potten tussen de beide dorpsclubs.

Compaener Wouter Schoonenberg sloopte er een keer een net bij het inslaan en aan de andere kant droeg Donki Sjot bij aan de degradatie van Compaen door een wedstrijd aan Cito cadeau te doen, maar de sfeer bleef altijd goed. Dat was ook zaterdag weer het geval, al was het maar omdat de immer goedlachse oud-coach Johan van Zelderen de tegenstander was.

De vriendelijkheid was in de eerste set goed in het spel te zien. Beide teams overlaadden elkaar met geschenken. Van de uiteindelijke 23 punten van Compaen waren er elf gratis verkregen. Hoe anders was het in de tweede (17-25) en derde set (14-25)? De thuisploeg vertoonde gelijkenissen met Don Quichotte die tegen (Zaanse) windmolens vocht. Het waren van die kant, zoals de Engelsen zeggen, vooral shots (beschietingen) van een donkey (ezel). Compaen was in deze fase oppermachtig, het coachduo Sven Vermeulen/Bob Hartman kon eens met een gerust hart achterover leunen.

Daniël Homburg timmerde er op de diagonaal op los en liet ook nog twee aces noteren, David Bes viel op met drie killblocks op rij en libero Mike Kruizinga lepelde balletjes op in het achterveld. Het leek derhalve dat de Oostzaners zich naar de eerste uitzege zouden spelen.

Donki Sjot wilde echter niet al voor het feest een kater hebben en streed voor zijn laatste kans. De passing en veldverdediging van Compaen werd minder en de thuisploeg kreeg steeds meer vat op de aanval van de tegenstander.

Na 25-12 moest een korte set beslissen over winst en verlies. Bij 8-4 leek de strijd gestreden, maar spelverdeler Koen Baas bracht met twee blokkeringen de spanning terug (8-8). Op de stand van 11-9 hadden de Brabanders een marge van twee punten en die wisten ze over de streep te trekken (15-13).

Compaen vervolgt de competitie zaterdag met een thuiswedstrijd tegen Protos, nummer laatst in de topdivisie.