Rust roest bij Compaen

door Michiel Majoor – Zeist – De heren van Compaen hebben in de uitwedstrijd tegen Pelster/Cito bewezen dat het oude Oostzaanse gezegde ‘rust roest’ nog altijd waar is. Op de valreep van februari werd na een pauze van drie weken pas de vijfde wedstrijd van dit kalenderjaar afgewerkt. Na een matige eerste set kwam de machine van Compaen beter op stoom, maar aan het einde van de wedstrijd stond toch een 3-2 overwinning voor Pelster/Cito op het scorebord.

Cito, waar oud-Compaen spelverdeler Guido Spooren in de basisopstelling startte, was voor de onderbreking van de competitie bezig aan een sterke reeks, die de mannen uit Zeist in de ranglijst net boven de Oostzaners had gebracht. Compaen coach Sandor Rieuwers stuurde zijn mannen dan ook de wedstrijd in met de opdracht om na de wedstrijd in ieder geval Cito weer gepasseerd te zijn. In de eerste set bleek dat een lastige opgave, want door te weinig servicedruk van Oostzaanse zijde kon Spooren zijn lange middenaanvallers gemakkelijk laten scoren. Ondanks aanvallende lichtpuntjes van de handen van Marvin Andringa en Lars de Boer zakte het niveau van Compaen in de tweede helft van de set in elkaar en won Cito zonder moeite de eerste slag.

In de tweede set keerde het beeld van de wedstrijd volledig om. Boze tongen beweren dat de moeder van Guido Spooren het team van haar zoon opdroeg om meer fouten te maken. Als groot fan van het sympathieke Oostzaanse team wilde zij ongetwijfeld zo lang mogelijk van de wedstrijd genieten, dus een vijfsetter was een absolute voorwaarde. De lange mannen van Compaen begonnen beter te serveren en de nog langere mannen van Cito voldeden aan het bevel van ma Spooren. Het resultaat was een eenvoudige overwinning voor de Oostzaners.

De derde en vierde set verliepen ongeveer zoals de eerste en tweede. Pelster/Cito won de derde doordat Compaen net iets te laat de inhaalrace inzette, Compaen overklaste de gastheren in de vierde. Tevreden over dit verloop ging ma Spooren er nog eens goed voor zitten. Net als de in grote getalen opgekomen andere Oostzaanse fans zag ze een spannende vijfde set, waarin Compaen sterk startte en een 2-6 voorsprong pakte. Bij de veldwissel op 7-8 was die voorsprong echter bijna verdwenen en bij 14-12 kreeg Cito het eerste matchpoint. Hoewel de diagonaalaanvaller van Cito er alles aan deed om Compaen de overwinning cadeau te doen door op matchpoint de bal bijna onder het net door te slaan, bleek Spooren handig genoeg om op het tweede matchpoint de juiste man aan te spelen en won Cito met 15-13.

Ondanks de nipte nederlaag kan Compaen met vertrouwen uitzien naar de komende wedstrijden. De Oostzaners spelen liefst vijf (!) keer achter elkaar thuis, zodat met de steun van het Oostzaanse publiek nog volop gestreden kan worden voor de tweede plaats in de Topdivisie. Op zaterdag 7 maart om 18 uur is Dynamo 2 de eerste die het piratennest van Rieuwers en co mag betreden.

Koes Baas kiest voor de pipe
Marvin Andringa
Richard Posthuma (10)