Zaanstad maatje te groot voor Compaen

door Wendy Porsius – Oostzaan, 30 jan. – Voor de dames van Compaen staat vandaag weer een lekker potje voor de deur. Het eerste team uit Zaandam komt op bezoek. Altijd leuk! Zaanstad dames 1 staat bovenaan in de competitie, dus de Compaen dames kunnen lekker vrijuit ballen en hebben niets te verliezen.

Na een niet al te lekkere trainingsweek waarin Kyra Brandt de hoogte opzocht (zij de snelheid van Linsey Vonn probeerde te bereiken en wilde kijken of snowboarden toch echt leuker was van volleybal), zus lief Luna Brandt geveld was door die vreselijke griep en Lisette Goede nog even onder de laken dook met een emmer en paracetamol (oftewel ze had de griep). Ondanks de mindere voorbereiding stappen de dames vol goede moed het veld in.

Kyra Brandt, Dorien Conijn, Kelly van Veldhuizen, Kimberley van Oeffel, Tamara Lust en Wendy Porsius moeten het de eerste set gaan doen. De eerste punten van de wedstrijd beginnen de dames slap. Door een goede service op onze linksachter lopen de Zaandstad dames uit. Na een 5-0 achterstand kan Compaen eindelijk beginnen aan een inhaal slag. Ondanks een “Gelato” van Kyra Brandt en hard werken aan de kant van Compaen blijven de dames achter de feiten aan lopen. Door een constant driemans blok op het midden kan Compaen geen grip krijgen op de wedstrijd. Ondanks dat de pass netjes wordt gebracht door Nadine Klitsie hebben de dames geen antwoord op het sterke blok van de tegenpartij. Kelly van Veldhuizen wordt dan gewisseld voor Marouska van Boxel maar ook deze wissel kan deze set niet meer redden. De Compaen dames gaan onderuit met 25-15.

De tweede set starten de Compaen dames zoals ze de eerste set geëindigd zijn. Kyra Brandt, Marouska van Boxel, Dorien Conijn, Wendy Porsius, Kimberley van Oeffel en Tamara Lust starten deze set opnieuw. Ditmaal starten de dames de set goed. Er wordt hard gewerkt door iedereen en er wordt gewerkt voor elkaar. Er worden lepe balletjes rechtdoor gescoord door de buiten aanvallers en er wordt meer gespreid met aanvallen waardoor de dames het driemans blok op het midden kunnen wegspelen. Het gaat lang gelijk op maar door een goede service serie door de dames van Zaanstad zakt het aan Oostzaanse kant helemaal weg. De dames van Compaen herpakken zich en weten zich nog terug te knokken naar een 25-19 verlies in deze set.

Er zijn bij het begin van de derde set enkele wijzigingen in het spel van Compaen. Kelly van Veldhuizen komt terug in het veld voor Tamara Lust en Joëlle Petiet neemt de plek op midden over van Dorien Conijn. De dames van Compaen beginnen goed aan deze set. Veel service druk waardoor de libero aan Zaanse kant volledig weg geserveerd wordt. De Zaanse dames hebben hier even geen antwoord op. Er is veel variatie in het spel van de Oostzaanse dames en er wordt hard gewerkt. Nadine Klitsie staat lekker te stofzuigen in het achterveld, er wordt goed geblokt door Joëlle Petiet, er worden ballen snoeihard het veld ingeslagen of lekker via de handjes waardoor het gezang aan Oostzaanse kant vaak klinkt: ‘HET HOEFT NIET HARD!

Bij een 15-12 voorsprong ziet het er allemaal rooskleurig uit voor de dames uit Oostzaan. Maar dan opnieuw een sterke sprong service van de Zaanstad dames en Compaen kijkt al snel weer tegen een 15-18 achterstand aan. Echter de wil om deze set binnen te slepen blijft aanwezig. Maar door een pittige fout van de scheidsrechter loopt Zaanstad opnieuw weer verder uit. Ook door krachtige aanvallen op de buitenkant en snellen ballen op het midden weten de dames uit Zaandam deze set uiteindelijk naar zich toe te trekken met 25-22.

Dan toch maar dat laatste puntje binnen halen. De dames van Compaen zijn gebrand om dan toch die vierde set binnen te slepen. Met dezelfde zes dames als in de vorige set stapt Compaen het veld in. Net zoals de vorige is dit opnieuw een ontzettende leuke set. Het kan werkelijk alle kant op gaan. Er worden lange rally’s gespeeld waarbij speelsters van Oostzaanse- en Zaanse zijde alle kanten op vliegen om de meeste gekke ballen toch nog van de grond te rapen. De Compaen dames hebben al snel een 17-12 voorsprong en dit allemaal door een goede service en hard werken. Maar de geoliede machine van Zaanstad blijft door pruttelen. Dorien Conijn komt er dan weer in voor Joëlle Petiet en tot 22-22 blijft het spannend. Helaas kunnen de Compaen dames de opgebouwde voorsprong niet vast houden. Drie punten op rij van de Zaanse dames maakt een einde aan de droom om toch dat puntje nog te pakken. Deze set gaat dan toch ook met 25-22 naar Zaanstad.

De aankomende twee weken spelen de dames van Compaen geen wedstrijd. Op zaterdag 20 februari bent u weer van harte welkom om onze dames naar een overwinning te supporten. Dan spelen de dames tegen het tweede team van Zaanstad om 16.00 uur thuis.