Webton wist Ring A-10 Oost uit de TomTom

door Tjerk LaanOostzaan, 31 jan. – De favoriete “road to” van Webton Hengelo is in ieder geval niet de Ring A-10 Oost. Die leidt namelijk onherroepelijk naar de Zaanstreek, linksaf voor Zaanlands-West, rechtsaf voor Sporthal Oostzaan. Webton kwam er in acht dagen tijd twee keer overheen en ging ook twee keer puntloos weer oostwaarts. Afgelopen zaterdag stond er na 62 minuten zuivere speeltijd 3-0 op het scorebord in Oostzaan (23-22-23).

Compaen had dringend behoefte aan wat punten en dichtte zichzelf tegen de nummer twee van de topdivisie kansen toe, ondanks het feit dat de heenwedstrijd met 3-1 kansloos verloren was gegaan. De eigen vorm vertoonde na een trainingsweek met eindelijk een compleet fitte selectie een stijgende lijn, terwijl de gasten met grote personele problemen kampen; Het is lastig ballen zonder spelverdeler.

Lee Horsey nam bij Hengelo de honneurs waar en dat deed hij heel behoorlijk, getuige het feit dat hij maar één technische fout om zijn oren kreeg, zie hieronder. Maar het hoge tempo en de variatie die Webton in eigen huis aan de dag had gelegd bleef ditmaal achterwege. Daarbij slaagde Compaen er in om continu servicedruk te houden en met die combinatie werd met name powerhitter Matt Hilling aan de ketting gelegd. Die had ons in de heenwedstrijd alle hoeken van het OSG Hengelo laten zien maar was zaterdag niet bij machte om zijn stempel op de wedstrijd te drukken.

Compaen kwam in sets één en twee niet noemenswaardig in de problemen en wist de kleine voorsprong steeds op tijd de veilige haven binnen te loodsen. Vermeldenswaardig is nog wel het debuut in de topdivisie van de 15-jarige (!) Jasper Geerdink die stijlvol in het net serveerde maar wel kan zeggen dat hij van Webton gewonnen heeft. Ook het vermelden waard zijn de vier moker-opslagen op rij van Daniël Homburg die in set één letterlijk het beslissende gat sloegen.

Alleen in set drie liep Oostzaan even achter de feiten aan en moest uiteindelijk een achterstand van zeven punten wegwerken. Dat lukte pas in de slotfase met een mooie opslagserie van spelverdeler Koen Baas, diverse miraculeuze reddingen en goed blokkeerwerk van Wouter Schoonenberg en Allard Rieuwers. De uitstekend fluitende scheidsrechter Raymond Haamberg had zelfvertrouwen genoeg om op matchpoint de Hengelose spelverdeler één keer technisch af te fluiten.

Compaen deed dit weekeinde uitstekende zaken door een mooie overwinning en het verlies van directe concurrenten Dynamo en Sliedrecht. Webton komt dit seizoen nog één keer de A1 afgestormd, maar tot hun grote opluchting kunnen ze dan rechtdoor het centrum van Amsterdam in.

Koen Baas scoort punten voor stijl
Lars de Boer (2) in favoriet vliegstand
Wouter Schoonenberg (9) heeft Matt Dillon aan de ketting