Compaen Heren 1 omzeilt weer lastige klip

Compaen heeft zaterdag in de koers naar het kampioenschap weer een lastige klip omzeild. Pas na vijf lange sets wisten de Oostzaners in de wedstrijd tegen VC WIK de buit binnen te slepen.

Net als eerder in de eigen sporthal in de Twiskepolder toonden de mannen uit Groot-Ammers hun leeuwenhart. Zij vochten voor elk punt en hadden in de linkshandige diagonaalaanvaller Mark de Zwart een puntenmachine in huis. Het duel van toen kende een vergelijkbaar verloop met dat van dit weekeinde. Ook nu won het team dat eerder na een voorsprong van 2-0 in sets de tegenstander langszij zag komen maar nu bleef Oostzaan aan de goede kant van de score.

Voor Compaen betekende dit dat liefst acht van de zestien wedstrijden in een vijfsetter eindigde. De balans slaat daarin met vijf zeges positief uit. Gevolg van deze uitslag – die gestalte kreeg via de setstanden 22-25, 22-25, 25-23, 25-23 en 11-15 – is dat de koploper de voorsprong op Next Volley met een punt zag teruglopen.

Aan de andere kant groeide de marge naar VC WIK, de nummer 5 in de ranglijst, tot 17 punten. Compaen speelt in de resterende zes wedstrijden nog tegen vier teams die bij de laatste vijf in de stand staan, waardoor de Oostzaners vrijwel zeker lijken te zijn van een promotiewedstrijd tegen de nummer 12 van de topdivisie. Natuurlijk willen ze het na de hele competitie onafgebroken (gedeeld) eerste gestaan te hebben niet op zo’n beslissingsduel laten uitdraaien. Een plek bij de eerste drie betekent sowieso een stap omhoog.

Compaen speelde een wedstrijd van dertien in een dozijn. Bij vlagen goed, soms ook matig. Er was in dit duel een constante factor en dat was de jongste van het stel. Middenblokkeerder Evert Hankes kwam onder andere door tien aanvals- en negen blokpunten tot het hoogste saldo. Hij scoorde een aanvalspercentage van 69 procent. Verder liet, net als vorige week, de van de bank gekomen Milan Muijs zich gelden met 13 treffers uit 24 pogingen. Mede door toedoen van Hankes was de netverdediging van Compaen met achttien kills niet eerder zo productief.

De eerste en tweede set waren er nauwelijks problemen voor Compaen. Hoewel het team zonder libero aantrad, lag de pass solide. Spelverdeler Nikita Artomonov kon zijn aanvallers vaak in scorende positie brengen. Slechts in beide slotfases kwam de thuisploeg nog wat dichterbij.

De Oostzaners liepen in de derde set voortdurend achter VC WIK aan en maakten geen moment kans op setwinst. Met goede acties van Hankes en Muijs in set vier leek Compaen bij 12-16 goed op weg. Problemen in de passing zorgden voor de kentering waardoor de enthousiast spelende thuisploeg toch nog de setzege kon pakken.

De koploper had in de vijfde set voortdurend de leiding. Ook toen eiste Hankes een hoofdrol op met drie aanvalspunten en twee killbloks. Belangrijk was ook zijn pancake op 11-12 bij een opslag via de netrand. Na die redding scoorde David Bes waardoor de marge bleef. Met een aanval via de handjes van de tegenstander uit besliste de zelfde speler het duel in Zaans voordeel.

Tekst: Marcel Vermeulen.