Wedstrijdverslag Compaen HS1 - Inter Rijswijk HS2

Compaen HS1 toont weer spelvreugde

Rijswijk – De collectieve duik na een ace, de hilariteit na een sprongservice onder het net en de keiharde beat na afloop in de kleedkamer. De spelvreugde spatte ervan af, zaterdagmiddag bij Compaen in het duel met Inter Rijswijk 2 (0-4). Er gebeurde precies datgene wat moet gebeuren.

De volleyballers van de Oostzaanse club moeten weer plezier in het spel uitstralen. Drie seizoenen topdivisie, met heel soms op een mooie dag een winstpartij, moeten vergeten worden. Er kunnen naar verwachting in de eerste divisie weer wat vaker wedstrijden gewonnen worden.

Succes is natuurlijk de sleutel voor alles, maar de individuele en gemeenschappelijke mentaliteit lijkt ook wel anders na de volgende metamorfose bij Compaen. Hier staan jongens in het veld die tonen dat ze genieten van het spel en ook dat ze het leuk vinden met elkaar te volleyballen. Er staat een team dat positivisme uitstraalt.

Dat gebeurt onder leiding van no-nonsense coach Mark Schoonen. Geen ingewikkelde oefenstof, ellenlange bespiegelingen over de tactiek van de tegenstander, persoonlijke doelen of teamvoorschriften. Nee, vooral buffelen en lachen met elkaar.

De Oostzaanse club moet na de tweede achtereenvolgende leegloop in de transferperiode weer een nieuw team smeden. Van de formatie die zes maanden geleden het eerste van Inter Rijswijk versloeg, stonden er zaterdag tegen de reserveploeg slechts twee spelers in het veld.

De aanvulling kwam van spelers uit het tweede – Koen van de Wetering, Evert Hankes en Bram Bekebrede – en het derde team – Yanick de Rooij. Jelmer de Jong was afkomstig van VV Amsterdam. Volleyballers van een lager niveau die zich vol enthousiasme verder willen ontwikkelen.

Belangrijkste aanwinst is echter Nikita Artamonov. Na de terugtrekking van VCV uit de topdivisie was hij clubloos en een jaar zonder de sport is voor deze liefhebber ondenkbaar. De 25-jarige spelverdeler, in het jeugdige gezelschap van Compaen bijna de oudste van het stel, brengt jarenlange eredivisie-ervaring met zich mee. Natuurlijk is hij een versterking, maar hij past ook prima in dit vriendenteam waarbij drie spelers zelfs het huishouden met elkaar delen.

In de eenzijdige wedstrijd tegen de talentenploeg van Inter Rijswijk hoefde Schoonen niet te wisselen en konden zeven spelers de klus klaren. Hij nam alleen in de vierde set een time-out, omdat de spelonderbrekingen van de bevriende coach aan de andere kant van het net op waren.

Compaen opende met de maximale winst via de setstanden 15-25, 17-25, 14-25 en 12-25. Opvallend was dat de ploeg in een ouderwets systeem met twee spelverdelers opereerde. Zo kon Artamonov met zijn vernietigende linkerklauw ook elf aanvalspunten bijschrijven. Er vallen uit deze wedstrijd weinig conclusies te trekken. Wel dat David Bes en Koen van de Wetering een scoringsrendement van rond de zeventig procent noteerden en dat het 19-jarige onderdeurtje Yanick de Rooij als libero bij zijn vuurdoop kaarsrecht overeind bleef.

Compaen vervolgt zaterdag met de thuiswedstrijd tegen RVV, de nummer 4 van vorig seizoen in de eerste divisie.

Tekst: Marcel Vermeulen.