Compaen Heren 1 houdt hoop

Rijswijk – Heeft Compaen in de strijd tegen Inter Rijswijk de kaart gevonden om te ontsnappen aan degradatie? Het houtwerk van het zeeroversschip heeft na achttien slagenwisselingen flinke gaten in de boeg, maar zaterdag vonden de piraten de koers die naar een veilige haven moet leiden.

Die opmars kwam vooral op het conto van David Bes. Vanuit het kraaiennest, hoog boven het strijdgewoel, produceerde hij de ene na de andere voltreffer. Met 27 aanvalsscores en twee opslagaces kwam hij uit op 29 punten, dus meer dan het aantal punten dat nodig is om een set binnen te slepen.

De trapeze-artiest in het Oostzaanse gezelschap was in weer een cruciaal duel voor Compaen onstuitbaar. Hij toonde ook vanaf de drie-meterlijn effectief te kunnen zijn. Natuurlijk een van de nieuwe facetten in het spel voor de volleyballer die een maand geleden nog passerloper was en tot twee jaar terug als middenblokkeerder door het leven ging. Waarschijnlijk kan hij ook aardig spelverdelen.

De vluchtroute voor Compaen is van de Oost-Europese school: hard, hoog, simpel en foutloos. Het werkte tegen Inter Rijswijk, dat eerder in de Twiskepolder ook al ten onder ging. En geen mooiere sporthal om te veroveren dan De Altis.
Vraag is ook: bestaat er naast het Fritz Korbach-effect in het voetbal, een Mark Schoonen-effect in het volleybal? De Hagenaar, lekker op het fietsje naar de sporthal en zaterdagavond vrolijk allerlei bekenden groetend, vervangt de rest van het seizoen de vertrokken Sven Vermeulen. De trainer/coach was deze competitie nog actief bij Zaanstad en kent deze topdivisie daardoor natuurlijk van haver tot gort.

Wat was de inbreng van de nieuwe begeleider? Twee weken terug gaf hij twee keer training aan de vier aanwezige spelers, ging op wintersport en maakte dus zaterdag voor het eerst kennis met een groot deel van de spelersgroep. Hij hield het op de voor hem bekende grond eenvoudig. Een paar tips voor het eigen spel en plezier maken. Zijn ingrepen beperkte hij tot time-outs, want hij hield vier sets langs het vertrouwen in de zelfde zeven volleyballers. En het werkte!

Er waren behalve de ongekende puntenproductie van David Bes verschillende opvallende zaken. Spelverdeler Kevin de Jong speelde een uitmuntende wedstrijd en de buitenaanvallers Jesse Koopman en Vasileos Mandelaris reikten aanvallend boven de veertig procent. Daarbij kwam nog dat de foutenlast in alle onderdelen van het spel beperkt bleef: slechts zes servicemissers en twee ketsers.

Gedegen spel en enkele uitblinkers bij Compaen bepaalden de uitslag. Ook fijn voor de Oostzaners, die dit seizoen gebukt lijken te gaan onder de Wet van Murphy, was dat het dit keer eens meezat. Na de verloren eerste set was er in de tweede set bij een stand van 21-23 een rode kaart voor Noud Doornheim, waardoor de marge wel heel voordelig werd. Verder zag Inter Rijswijk bij 6-5 in de derde set mid Jon Sybren de Jong met een enkelblessure uitvallen.

Na de setstanden 25-20, 22-25 en 21-25 leek Compaen bij 4-10, mede door toedoen van drie killblocks, op een probleemloze winst met 1-3 af te stevenen. Diagonaal Max van Straten liet toen zien dat hij bij de Zaanse clubs veel geleerd heeft en Inter Rijswijk weigerde te capituleren.

Bij 23-22 vreesde Compaen voor het zoveelste setverlies met een geringe marge. Zeker ook omdat verschillende bepalende spelers op afbreken stonden. En toen was daar de opslag van Jason Hartman (foto). De Purmerender, die met zijn verdedigende en serverende kwaliteiten opvalt als middenblokkeerder, sloeg twee keer toe vanaf de achterlijn. Zijn floaters kwamen over het net terug, waarna Jesse Koopman en David Bes deze presentjes verzilverden.

Zaterdag is er de strijd tussen de oostelijke en westelijke Zaanoever in de Topsporthal in Koog.