Compaen heren 1 husselt zich naar zege

Rotterdam – Compaen heeft zich in de zevende competitieronde opnieuw naar de zege gehusseld. Er valt voor de spelers en tegenstanders van de zeeroversploeg door de vele blessures aan de opstellingen onderhand geen touw vast te knopen, maar het team blijft door de winst met 3-2 op Volley Zuid wel gewoon gedeeld koploper.

De ervaren kapitein Mark Schoonen diende voor de wedstrijd in Rotterdam weer volop te improviseren. David Bes, tot dusver in elk duel goed voor een set aan punten, moest namelijk met een pinkblessure vanaf de kant toekijken. Net nu Jelmer de Jong en Milan Muijs weer voorzichtig terugkomen van kwetsuren volgde een nieuwe tegenslag voor Compaen.

De leidsman toverde een formatie waarin spelverdeler Nikita Artamonov de welhaast onmogelijke taak kreeg David Bes te vervangen. Dus de setter stond in de pass, viel aan het net en in het achterveld aan en werd aanvoerder.

Tegen de Zuid-Hollandse laagvlieger pakte deze omzetting wonderwel perfect uit. Met machtige mokerslagen en listige lobjes wist Nikita 23 punten te produceren. Hij kwam tot een aanvalspercentage van 62, waarmee hij zich kon meten met de cijfers van de topscorer.

Helaas voor Compaen was er voor Nikita geen ruimte voor zijn gevreesde sprongservice. Ahoy was deze zaterdag niet beschikbaar, dus voltrok de wedstrijd zich in de gymzaal van het Mercator College. Deze accommodatie riep bij de oudere Zaankanters herinneringen op aan het dorpshuis De Greep, waarbij de serveerder met zijn achterwerk tegen een muur schurkt. Het was in dit kader goed dat David Bes veilig op de spelersbank plaatsnam, want de hoog springende tweemeterman zou anders bij het smashen zijn hoofd lelijk kunnen verwonden aan het plafond.

Je mocht verwachten dat een club vernoemd naar een zeerover zich thuis zou voelen in een scholengemeenschap met de naam van een cartograaf. Dat goede spel was zeker bij tijd en wijle het geval, waardoor de schade voor het gehavende Oostzaanse team beperkt bleef tot twee verliespunten.

In de eerste set speelde Volley Zuid op 11 november in de geest van Sint-Maarten, de heilige die delen van zijn mantel aan de minderbedeelden weggaf. Compaen haalde met 13-25 het snoepgoed gretig binnen. Hierna voltrok zich een duel met veel spanning. Aan het einde van de volgende vier sets was het onderlinge verschil maximaal drie punten (25-22, 22-25, 27-25 en 14-16).

Compaen kende in Nikita en Koen van de Wetering (17 aanvalspunten) zijn kanonnen, die prima werden gevoed door alleskunner Jasper Geerdink. Jelmer de Jong toonde bij vlagen zich als Mokumer prima te voelen in Rotterdam. Evert Hankes, die noodgedwongen afwisselend als buitenaanvaller en middenblokkeerder moest opereren, kwam met vijf punten uit zes pogingen ook tot een aardig aanvalspercentage.

Met veel opslag- en aanvalsfouten van Volley Zuid kreeg Compaen legio punten cadeau. Niet eerder deze competitie lag het percentage zelf geproduceerde punten van Compaen zo laag. In de fases waarin de foutenlast omlaag ging, toonde de thuisploeg sterke staaltjes. Het team beschikt over enkele euromasten met de kracht van havenarbeiders waarop de Oostzaanse blokkering en veldverdediging kansloos was.

Er moest dus voor Compaen voor de vierde achtereenvolgende keer een vijfsetter afgewerkt worden. Met vier aanvalspunten van Nikita had de ploeg bij 5-8 een marge van drie bij de veldwissel. Dat bleek echter geen garantie voor een probleemloze setwinst. In de slotfase was het krachtsverschil weg. Het werd 14-15, mede door een uitgeslagen aanval en opslag van Volley Zuid.

Op deze stand kwam Milan Muijs in het veld voor Jelmer. Het was voor de diagonaalaanvaller na zijn enkelblessure de eerste keer dit seizoen dat hij binnen de lijnen verscheen. Het was Nikita die op wedstrijdpunt een bal oplepelde, Jasper die de set gaf en nota bene Milan die met zijn enige bijdrage deze zaterdag Compaen de winst schonk.

De Oostzaners vervolgen met een thuisbeurt tegen Huizen 2, dat koploper Next Volley met liefst 4-0 versloeg. Door deze uitslag is Compaen nu lijstaanvoerder met Limax 2. Met vijf punten verschil tussen de nummers 1 en 7 is de zuidelijke eerste divisie de spannendste poule in het landelijke volleybal.

Tekst: Marcel Vermeulen.