Compaen Heren 1 mist belangrijke slag

Compaen heren 1 heeft zaterdag verzuimd een belangrijke slag te slaan in de zuidelijke eerste divisie. Met onderlinge confrontaties tussen de overige ploegen uit de top-5 op het programma hadden de Oostzaners in de ontmoeting met VC WIK een gat naar de concurrentie kunnen slaan. Het werd echter een onverwachte nederlaag met 2-3.

Na drie keer de maximale winst volgde voor Compaen nu de derde achtereenvolgende vijfsetter. Dit betekent dat de ploeg na de zesde speelronde voor het eerst de koppositie moet delen en wel met Next Volley uit Dordrecht. De uitslagen van het afgelopen weekeinde hebben tot gevolg dat tussen nummer 1 en 4 slechts twee punten verschil bestaat.

In die voorgaande marathonsessies verspeelde de formatie van coach Mark Schoonen twee keer een voorsprong van 2-0, maar ditmaal moest die marge weggewerkt worden.

Na afloop was de vraag of er twee punten waren gewonnen of drie punten verloren. Wie Compaen in de eerste en tweede set zag spelen, zal neigen naar de eerste bewering. De thuisploeg wist de bal nauwelijks op de grond te krijgen bij de energiek en solide spelende tegenstander. De aanvalspatronen waren eenzijdig, waardoor WIK regelmatig een sluitende blokkering kon plaatsen.

Tegenvaller voor Compaen was dat puntenmachine David Bes zaterdag moest aantreden met een handblessure, waardoor zijn inbreng tot in de eerste divisie normale proporties terugliep. De afgelopen competitiewedstrijden scoorde hij met zijn aanval rond de twintig punten. Dit keer waren het er minder, maar evengoed nog het respectabele aantal van 16.

De kwetsuur van de topscorer komt in een fase van het seizoen waarin de Oostzaners nog steeds niet kunnen beschikken over diagonaalaanvaller Milan Muijs, terwijl Jelmer de Jong in deze wedstrijd pas zijn eerste minuten als aanvaller kon maken. Spelverdeler Kevin de Jong is door een blessure helemaal nog niet in actie gekomen. Het maakt de spoeling dun bij Compaen.

In de eerste set toonde VC WIK dat het zich in de ontmoeting met de koploper niet willoos naar de slachtbank wilde laten leiden. Met goed verdedigingswerk en krachtige aanvallen hadden de Zuid-Hollanders voortdurend de leiding met een punt voorsprong. Bij 18-17 had Compaen voor het eerst de voorsprong. Onder leiding van de scorende Koen van de Wetering leek het bij 22-20 nog goed af te lopen, maar dat bleek dus niet het geval (23-25).

De lijstaanvoerder wist in de tweede set tot 10-11 enigszins gelijke tred te houden met de middenmoter. De aanvallende onmacht, gebrekkige blokkering en simpele serviceseries bij Compaen bezorgden WIK met 18-25 de duidelijke setwinst.

Coach Schoonen greep in en bracht Bram Bekebrede en Jelmer de Jong binnen de lijnen. Hun enthousiasme en speltechnische inbreng zorgden voor een kentering. De Jong produceerde gelijk in de derde set al twee aces en met Bekebrede kreeg de blokkering meer structuur, ging de middenas meer scoren en daarmee groeide gelijk ook de aanvalsvariatie. Tegelijk leek bij het op wilskracht opererende WIK de energie minder te worden, waardoor Compaen in de vierde set de helft van de punten door fouten van de tegenstander cadeau kreeg. Via 25-15 en 25-18 trokken de Oostzaners de wedstrijd in evenwicht.

De vijfde set ging weer overtuigend naar de gasten, geholpen door vier foutservices van Compaen. Tot 4-5 was er weinig krachtsverschil, maar daarna gaf het aanvallende surplus van WIK de doorslag.

Compaen Heren 1 vervolgt de competitie zaterdag met een uitbeurt bij Volley Zuid.