Compaen Heren 1 toch niet in schaduw Zaanstad

Oostzaan – Compaen kan toch niet in de schaduw van Zaanstad staan. De voormalige eredivisieploeg liet zaterdag in Sporthal Oostzaan in de volleybalderby zien dat de krachtsverhoudingen anders liggen dan de stand op de ranglijst.

Vooraf was het de confrontatie tussen de nummers 6 en 7 van de topdivisie, met slechts twee punten verschil. Binnen de lijnen werd duidelijk dat de grote broer uit de stad nog weinig te duchten heeft van het dorpse nakomertje. Als de mannen van Zaanstad er zin in hebben dan weten ze nog steeds een goed niveau aan te tikken. De motivatiemeter staat echter niet altijd even hoog bij het geroutineerde gezelschap. Uitglijders tegen laagvliegers als VCV en Peelpush zorgen ervoor dat de ploeg bijna halverwege de competitie al bijna net zoveel verliespunten heeft als het complete vorige seizoen.

Tegen dat brutale opdondertje, dat aan de hegemonie van de buren wil knagen, weet Zaanstad meestal wel het beste uit zichzelf te halen. Compaen had daarentegen juist in deze wedstrijd lange tijd groot ontzag voor de sterrenselectie aan de andere kant van het net. Een enkele speler van Zaanstad heeft immers meer jaren eredivisie-ervaring dan het gehele team van Compaen aan topdivisie-routine. Zo liggen de verhoudingen ongeveer.

De Oostzaanse toeschouwers zagen tot hun ontzetting dat hun team in de eerste en tweede set bij lange na niet het niveau van vorige week in de wedstrijd tegen Inter Rijswijk wist te halen. Compaen trof het daarbij zaterdag niet dat door de afwezigheid van de zieke Vasilis Mandelaris de wisselmogelijkheden voor Sven Vermeulen, de rookie onder de topdivisiecoaches, beperkt waren.

Lesley Kef en Hidde Uittenbosch bombardeerde vanaf de opslaglijn de passlijn van de thuisploeg aan gruzelementen. En de afwisseling tussen kiezelharde en geplaatste aanvallen was de blokkering en verdediging van Compaen vaak te machtig.

Aan de andere kant wist alleen middenblokkeerder Lars Ent met een score van 100 procent te imponeren. Na 13-25 in de openingsset, waarbij de Oostzaners slechts zes eigen punten produceerden, volgde met 15-25 een iets minder grote afstraffing. Positief was wel dat Zaanstad toen wel iets minder punten in de schoot geworpen kreeg. Diagonaalinvaller Milan Muijs kwam in de schijnwerpers met drie killblocks.

In de derde set gooide Compaen de schroom van zich af, terwijl Zaanstad juist iets inkakte. De onbevangenheid en enthousiasme van invaller Sjoerd van Tol sloeg over op de overige spelers. Vermeulen had na de strafexpeditie het roer rigoureus omgegeooid. Van Tol kwam in het veld voor Ent, Calvin Ooms verscheen op de buitenaanval en Kevin de Jong nam de regierol van achternaamgenoot Cris over.

De vervangende spelverdeler, vorige week overgeheveld uit het tweede team, liet zien dat hij ondanks zijn jeugdige leeftijd al meerdere jaren in de topdivisie in zijn bagage heeft. Met het door hem geregisseerde flitsende aanvalsspel voorkwam Compaen ernstig gezichtsverlies in de derby. Het spelbeeld kantelde zelfs volledig. Bij 20-10 werd Zaanstad gewoon gedubbeld. Er waren aces van Muijs en de blokkering kreeg vat op de smashes van de tegenstander. Het werd 25-16.

Zaanstad had in de vierde set aanvankelijk de leiding via onder andere 7-10. Met twee gemene floatservices van De Jong kwam de spanning weer terug. Tot 17-16 had Compaen de hoop tot een vijfsetter te komen. Via twee killblocks wist Zaanstad echter weer het initiatief te nemen. Een verloren duwbal aan het net betekende niet 20-21, maar 19-22. De Oostzaners toonde weerbaarheid in de slotfase, maar zagen na een foutservice op matchpoint de tegenstanders via 23-25 met de volle buit de Zaan oversteken.

De jongens van Compaen kunnen volgende week Sinterklaas vieren en afwachten wat zij in hun schoen treffen. De week daarna hopen ze op een ‘keigave’ presentatie tegen het naast de Irene Wüst-ijsbaan acterende Volley Tilburg.

Tekst: Marcel Vermeulen.                       Foto: Tjerk Laan.