Compaen Heren 1 vergeet bonuskaart

IJsselstein – Bij de kassa staan met een winkelkar vol boodschappen en dan de bonuskaart thuis laten liggen. Zo voelden de volleyballers van Compaen zich zaterdagavond rond kwart over tien in de IJsselhal. In de schappen van filiaal Vives lagen volop aanbiedingen, maar bij de afrekening moesten de Oostzaners toch gewoon de volle mep betalen.

Als er een kans was om verrassende winstpunten tegen de nummer 3 van de rangschikking te pakken dan was het wel in de veertiende wedstrijdronde. Mogelijk als gevolg van de afwezigheid van diagonaal Sjoerd Hoogendoorn, de beste speler uit de topdivisies, kreeg Compaen tal van koopjes in de mand geworpen. Toen de balans werd opgemaakt, stond er echter zoals verwacht een reguliere 3-1 voor het favoriete Vives op de bon.

Gewoon een gemiste kans voor de formatie van het coachduo Sven Vermeulen/Michiel Majoor. Compaen liet tegen een topper in de stand bonuspunten liggen, terwijl concurrenten als Donki Sjot en VCV in deze fase van de competitie juist wel soms meevallers laten noteren.
Mede door de absentie van de voormalig landskampioen bij de thuisclub was het krachtsverschil minimaal. Het werd onder het toeziend oog van vele toeschouwers een meeslepend duel, dat zich door het onophoudelijke tromgeroffel en spreekkoren in een sfeervolle ambiance voltrok.

De teleurstelling over het niet profiteren van een onverwachte mogelijkheid was na afloop groot bij Compaen. Hoewel het resultaat tegenvallend uitpakte, vielen er zeker ook positieve zaken te benoemen. David Bes reikte met een scoringspercentage van 56 weer tot zijn topniveau en Vasileos Mandelaris (foto), de andere flankaanvaller, speelde een van zijn beste wedstrijden in zijn debuutseizoen. Goed ook om te zien dat de weer fitte middenblokkeerder Lars Ent volop kon meedraaien.

Verder was er een hartverwarmende energie binnen de lijnen. Een voorwaarde om te kunnen overleven in de topdivisie.
Genoemde aspecten en de foutenlast in aanval en opslag bij Vives bezorgden Compaen de openingsset. De Oostzaners hadden na 7-6 steeds de voorsprong, maar zagen de Utrechters door te voorzichtig spel in de eindfase bij 22-22 weer langszij komen. Een ace van spelverdeler Cris de Jong zorgde voor de break, waarna het uiteindelijk 23-25 werd.

Ook in de tweede en derde set gaven beide teams elkaar nauwelijks iets toe. Bij het ingaan van de big points had Compaen twee keer de leiding. Eens te meer bleek dat in de periode boven de twintig punten de mannen van de jongens gescheiden worden. De ervaren krachten van Vives bleven onbevangen spelen, terwijl het jeugdige gezelschap aan de andere kant van het net de overtuiging en nauwkeurigheid in het spel miste (25-23 en 25-22).

In de vierde set leek het over bij Compaen. Verschillende opslagrecepties gingen per kerende post naar de tegenstander en het verlies met 3-1 leek bij een tussenstand van 7-2 een kwestie van tijd. Tekenend voor het gebrek aan stabiliteit bij beide teams werd het ook weer gewoon 8-8. De ervaren Griekse zeerover nam daarna het voortouw en bij 16-18 gloorde een vijfsetter. Maar ook toen ging het mis in de cruciale fase. Met drie opslagfouten boven de twintig kreeg Vives de setwinst en daarmee de wedstrijdzege.

Compaen mag volgende week in eigen huis proberen te stunten tegen Sliedrecht Sport 2, de nummer 2 in de topdivisie.

Tekst: Marcel Vermeulen.                      Foto: Tjerk Laan.