Shot – Vlaggenschip der Vereeniging

Zaterdag 28 januari 2023  mochten wij aantreden tegen Shot uit Culemborg. Wij hadden weinig actieve herinneringen aan de eerste wedstrijd tegen deze mannen, dus gingen er blanco in.
Helaas waren wij niet volledig door het ontbreken van een coach, een passer/loper en een passer/loper die liever als coach wilde functioneren. Daardoor begonnen wij enigszins gehusseld aan de wedstrijd. Een wedstrijd in een knus halletje uit de tijd van de wederopbouw, waardoor onze dj wijselijk besloot de muziek voor de wedstrijd niet te hard te zetten, omdat alles in de kleedkamer, inclusief de wc, gevaarlijk meetrilde met de ‘muziek’.
In diezelfde kleedkamer vroeg onze jongste passer/loper opeens of wij een voorbespreking gingen doen. Aangezien wij dat nog nooit gedaan hebben, net als een nabespreking overigens, werd hij meewarig aangekeken door zijn teamgenoten en interimcoach.

Misschien hadden wij zo’n voorbespreking wel moeten doen, want wij begonnen echt bagger aan de wedstrijd. De eerste set lukte het ons niet om ook maar 50% van ons trainingsniveau te halen en gaven wij Shot veel gelegenheid om lekker te ballen. Onder leiding van een goed spelende spelverdeler van 2.05m konden de aanvallers de ballen eenvoudig bij ons in het veld op de grond krijgen. Hoe wij deze set nog 22 punten haalden is voor iedereen een raadsel.

De 2e set startten wij met dezelfde opstelling, waarschijnlijk omdat wij altijd heel stoer zeggen dat wij niet willen promoveren.
We speelden iets beter en haalden de 25 punten. Helaas was dat niet genoeg voor de setwinst.

Onze interimcoach reageerde hier furieus op en besloot al zijn wissels in te zetten. Deze 2 jongens pakten het redelijk goed op. Daardoor, en door na 5 punten de als p/l begonnen dia weer als dia in te zetten, wonnen wij deze set overtuigend met 23-25. Deze setwinst hadden wij mede te danken aan het Schreuderiaanse wisselbeleid van de coach van de tegenstander. Hij was een meester in het wisselen van zijn beste spelers. Daardoor konden wij ook de 4e set eenvoudig winnen. 20-25 Hoogtepunt tijdens deze set was de dubbele wissel aan Shot-kant, waarbij de dia de dia verving op midachter en de spelverdeler de spelverdeler op midvoor.

De 5e set ging gelijk op tot de 7. Daarna moesten wij helaas de winst aan de mannen uit Culemborg laten. 15-10.

Onze 2e verliespot (beide met 3-2) dit seizoen. Wij dachten dat wij door dit verlies de koppositie verspeeld hadden, maar blijkbaar heeft SoVoCo (ook) geen zin om te promoveren naar de 1e divisie en zorgden zij middels puntenverlies in de wedstrijd tegen US (zonder spelverdeler Baas) dat wij nog steeds koploper zijn met één punt voorsprong op onze Soester vrienden.

Wij speelden dus een slappe en suffe pot volleybal met een incompleet team. Hopelijk lukt het ons volgende week wel om compleet te zijn en een leuke pot te spelen.

Tekst: Ralph Muijs.                          Foto: Tjerk Laan.