Maximale score collectief Compaen

Compaen viert de vijf-punter

(tekst: Marcel Vermeulen; foto: Tjerk Laan)

Oostzaan, 30 sep 2018 – ,,Een teamprestatie”, roemde trainer/coach Johan van Zelderen de klinkende 4-0 van Compaen op Next Volley zaterdag. Inderdaad kwam de maximale score tot stand met de inbreng van het gehele collectief, tien spelers en hun leidsman.

Waar Compaen in het verleden vaak kon leunen op de individuele klasse van Lars de Boer en Daniël Homburg, moet de Oostzaanse volleybalploeg dit seizoen in de eerste divisie de punten met eendracht bijeen sprokkelen. Tekenend voor het feit dat ieders inbreng telt, was het laatste punt van de wedstrijd. Benjamin Jasper Geerdink (17) had in de slotfase nestor Michiel Majoor (34) vervangen en het was juist de jongeling die bij 24-23 een winnende blokkering plaatste.

Behalve collectiviteit straalde Compaen zaterdag ook onverzettelijkheid uit. In de derde set moest een achterstand van 11-15 worden omgebogen en in die vierde speelperiode kwam de thuisploeg zelfs terug van 11-17. Die inhaalraces waren niet alleen de verdienste van de Oostzaners. Next Volley, in het verleden opponent van Compaen in de topdivisie, grossierden in deze sets boven de 20 punten-grens in eigen fouten. Die missers drukten sowieso een stevige stempel op het spel van de Zuid-Hollanders. Liefst veertig van de honderd punten kreeg Compaen cadeau.

Het was niet alleen de gulheid van de tegenstander die het verschil maakte. Compaen liet, in tegenstelling tot een week eerder bij Peelpush, stabiliteit in de passing zien. De buitenaanvallers Max van Straten (acht punten in de tweede set) en Michiel Majoor (zes punten in de derde set) konden daardoor sneller en zuiverder aangespeeld worden. Een ander verschil was dat nu de eigen opslag de tegenstander wel ontwapende. Meevaller was ook de inbreng van Diederick Hakkers. Na een week griep was hij net op tijd fit, zodat hij met bloks en snelle aanvallen kon bijdragen aan de vijfpunter.

Compaen onderneemt volgende week de verste uitwedstrijd in zijn 57-jarig bestaan. Misschien kunnen de weidse tochten van de naamgevende zeerover een inspiratiebron vormen voor de wedstrijd in Voerendaal, bij Maastricht nog even doorrijden.