Oostzaanse dames hard onderuit in Zaandam

door Wendy Porsius – Voor de tweede keer dit seizoen stond er een Zaanse derby op het programma. Zaterdag moesten de dames aantreden tegen het “opleidings-team” van Zaanstad. Vooraf wetende dat het een team is dat knokt voor elk punt en als stofzuigers door het veld vliegen, kunnen we ons borst nat maken. Wat vooraf een leuk verjaardagsfeestje had moeten worden, liep uit op een groot drama.

De eerste set starten we met Luna Brandt als spelverdeelster, Dorien Conijn en Wendy Porsius op het midden, Kelly van Veldhuizen en Tamara Lust op de buitenkant en Marouska van Boxel op de dia. ‘Veel service druk creëren’ kregen we mee als opdracht van de coach. Er gebeurde uiteindelijk veel in het veld, maar geen service druk. Er werd niet gescoord zoals de dames dat normaal wel kunnen. De dames van Zaanstad namen het heft in handen en de dames van Compaen liepen braaf achter de feiten aan. Kyra Brandt wordt in stelling gebracht maar het blijft een rommelige zaak. De pass wordt niet netjes gebracht waardoor de netspeelsters niet in stelling gebracht konden worden. De Compaen dames verliezen deze set dan ook met 25-15.

Op naar de volgende set. De dames kunnen lang bijblijven, maar laten het daarna toch uit handen glippen. Kimberley van Oeffel en Lisette Goede worden dan in het veld gebracht voor Kelly van Veldhuizen en Tamara Lust. Echter blijft het onrustig aan Oostzaanse zijde. Het teamgevoel, het samen doen, is volledig weg. Ook de tweede set wordt verloren en wel met 25-19.

Dan die derde set maar pakken en hopen ons op deze manier nog in de wedstrijd te spelen. Lekker in ons spel komen en op ons eigen vertrouwde niveau verder gaan. De pass komt al iets beter en er kunnen mooie ballen gescoord worden op het midden en de buiten. Het ‘hoeft niet hard’ schalt een aantal keer door de hal en de dames hebben het weer een beetje te pakken maar dan slaat de twijfel toch weer toe. Een goede service serie van de spelverdeelster van Zaanstad gooit roet in het eten. De Compaen dames zijn het spoor hierna volledig bijster. Ook de aanmoediging van de kant kunnen het tij helaas niet meer keren en de dames gaan ook in de derde set onderuit met 25-20.

De vierde set. De laatste mogelijkheid om deze dag, die vol vreugde begon wegens de verjaardag van Wendy Porsius, nog enigszins kleur te geven. Dan maar dat puntje pakken en meenemen naar Oostzaan. Er werd hard gewerkt aan Oostzaanse kant. Ballen werden van de grond gehaald en de service druk was weer aanwezig. Maar zoals de hele wedstrijd al geven de Oostzaanse dames het ook na een kleine voorsprong weer volledig uit handen. Ballen vallen met een boog in het achterveld en er wordt opnieuw niet meer gescoord. Compaen is het volledig kwijt en verliest ook de laatste set met 25-17.

Na de eerste teambespreking is vooral het devies ‘vergeten en doorgaan’. Op naar een week weer lekker trainen en het vertrouwen weer terug krijgen in eigen kunnen. Volgende week weer volle bak want op zaterdag 14 november spelen de dames uit tegen Telecombinatie/NCV om 17.30 uur in Nieuwegein.

Tip-in van Tamara Lust
Libero Nadine Klitsie