Slechts beperkte averij voor Compaen Heren 1

Voor het piratenschip van Compaen is de averij in de achtste competitieronde beperkt gebleven. Ondanks het verlies met 2-3 tegen Huizen 2 – de vijfde vijfsetter achtereen – staan de Oostzaners nog steeds maar één puntje achter de koploper in de eerste divisie.

Compaen was dit seizoen steeds lijstaanvoerder of moest deze leidende positie delen. Na zaterdag zakt de ploeg naar de tweede plaats. Dat de uiteindelijke schade meeviel, had met verschillende factoren te maken. Belangrijk is dat de bovenste zeven teams in de poule voortdurend onverwachts punten verspelen en dat Compaen daardoor niet uit de toon valt. Het zorgt er ook voor dat er tussen deze ploegen niet meer dan vijf punten verschil zit. Er valt dan ook nog niets te zeggen over welke drie formaties uiteindelijk naar de nieuwe topdivisie zullen promoveren.

Dat de equipe van coach Mark Schoonen nog keurig tweede staat, had ook te maken met de gulle handen van tegenstander Huizen 2. Zo won Compaen de openingsset, hoewel er zelf maar twaalf punten geproduceerd werden. Waar PDK in vroegere jaren bij de thuiswedstrijden blokjes kaas uitdeelde, gaven de spelers nu punten cadeau.

Toen de thuisploeg na twee keer 19-25 en tussenstanden van 11-15 en 15-18 al bijna de witte vlag moest hijsen, bood de reserveploeg via 25-23 toch nog een ontsnapping aan. Compaen pakte daarmee de bonus en wist dat een van de concurrenten op de ranglijst slechts een punt op de Oostzaners inliep. Ze namen in de vijfde set nog wel de leiding met 3-1, maar dat was de laatste stuiptrekking. De eindstand van 7-15 liet aan duidelijk niets te wensen over.

Er viel dan ook helemaal niets af te dingen op de winst van het verzorgd spelende Huizen 2. De ploeg beschikt over verschillende buitengewoon getalenteerde spelers die structureel met het eredivisieteam meetrainen en tijdens wedstrijden zelfs de bank mogen vullen. Op het midden staat dan ook nog een volleyballer die met zijn lengte van 2.14 meter bij de passage van de Coentunnel alle waarschuwingslichten op rood zet.

De topper kwam voor Compaen op een bijzonder vervelend moment. De Oostzaners moeten het nog immer stellen zonder topscorer David Bes en tot overmaat van ramp kampte allrounder Nikita Artamonov – de laatste wedstrijd nog goed voor 23 aanvalspunten – zaterdag nog met de naweeën van ziekte, waardoor hij de voorgaande week ook niet kon trainen. Toen Jelmer de Jong halverwege de wedstrijd last kreeg van zijn knie waren de wisselmogelijkheden op de buitenposities ook op.

Er kwam door deze omstandigheden veel druk te liggen op Milan Muijs. Hij kwam de vorige wedstrijd slechts één punt in het veld – om dat ook zelf te maken – en begon nu na tweeënhalve maand blessureleed in de basis. Dit pakte wonderwel goed uit. De blonde diagonaalaanvaller maakte zestien aanvalspunten, waarbij nota bene bijna de helft in de openingsset. Het was een meevaller waarmee Compaen verder kan.

Het Oostzaanse team wacht volgende week opnieuw een topper in de eigen sporthal en wel tegen Next Volley.

Tekst: Marcel Vermeulen.                     Foto: Tjerk Laan fotografie.