Collectief Compaen Heren 1 kraakt Next Volley

Koen van de Wetering heeft de ideale bouw van een hardloper op lange afstanden. Het wekte dus eigenlijk geen verbazing dat de aanvaller van Compaen zaterdag uitblinker werd in de marathonzege op Next Volley.

De spichtiger sporter maakte 21 aanvalspunten en daar stonden maar drie missers aan het net tegenover. Uit zijn snelle rechterarm kwamen in de confrontatie tussen de nummers 2 en 3 van de zuidelijke eerste divisie talrijke harde aanvallen en slimme shots in de hoeken van het veld. Met zijn beste wedstrijd van het seizoen vervulde hij met verve de vacature van de door een blessure afwezige David Bes.

Met de winst van 3-2 en de weer heel verrassende uitslagen in de andere duels staat Compaen keurig op een met Limax 2 en De Burgst gedeelde eerste plaats. Zo bezien hebben de Oostzaanse volleyballers de afgelopen drie weken de absentie van hun topscorer goed weten op te vangen. De hoop is dat de ploeg over twee weken in Breda tegen de medekoploper volledig kan aantreden.

Van de Wetering eiste ook in de beslissende speelperiode – Compaen speelde al vijf vijfsetters waarvan drie in de voorgaande weken – een hoofdrol voor zich op. Met vijf aanvalspunten uit zes pogingen nam hij het leeuwendeel van de productie voor zijn rekening. In die vijfde set had de thuisploeg weinig te duchten van de tegenstander, waarmee in het vroegere topdivisieleven van Compaen zulke heroïsche gevechten waren gestreden.

Met 15-8 kwam er een einde aan het duel. En voor de formatie van coach Mark Schoonen betekent dit dat de winst- en verliesrekening na zes vijfsetters gelijkelijk verdeeld is.

Mooi om te zien hoe het collectief van Compaen zich niet liet kraken door Next Volley, dat misschien individueel wel de betere spelers heeft. Het is de kracht van de ploeg. Er wordt op de trainingen in de Twiskepolder volop gelachen, maar in de wedstrijden gaat bij de zeerovers het mes tussen de tanden. Hier staan jongens die alleen het teambelang dienen en geen posts van persoonlijke hoogtepunten op de social media delen.

Het karakter van de ploeg kwam in de openingsset al naar voren. Het technisch geschoolde en slim spelende Next Volley was toen lang oppermachtig. Bij 14-19 leek setwinst voor de Zuid-Hollanders een kwestie van tijd. De wederopstanding kwam er door toedoen van de opslag van spelverdeler Nikita Artamonov en goede acties van Van de Wetering, die uiteindelijk voor 25-23 tekende.

De Dordrechters toonden zich in de tweede set aanvallend oppermachtig (18-25). Wel was er een actie van coach Schoonen die in belangrijke mate bijdroeg aan de afloop van de wedstrijd. Bij 2-8 bracht hij Daniël Homburg in het veld. De linkshandige hoogvlieger draaft dit seizoen op als er in het eerste of tweede team spelers ontbreken.

Samen met Van de Wetering nam hij Compaen bij de hand. Florerend als in zijn beste dagen, toen hij een contract bij het toen in de eredivisie uitkomende Zaanstad verdiende. Met snoeiharde smashes en lepe lobjes aan het net en vanuit het achterveld kwam hij tot achttien aanvalspunten. Bijna de helft daarvan maakte hij in de derde set, waardoor de Oostzaners redelijk eenvoudig met 25-19 wonnen.

De vierde set gaven de beide teams elkaar niets toe. In de slotfase leek Compaen de wedstrijdwinst te pakken. Bij 23-22 ging Artamonov natuurlijk voor de ace om een ‘vorentscheiding’ te forceren. Zijn opslag ging echter buiten de lijnen. Op 25-24 kreeg de thuisploeg de kans de wedstrijd te beslissen, maar uiteindelijk had Next Volley via 25-27 in deze set de langste adem. Die zege zou er dus via een vijfde set wel komen.

Tekst: Marcel Vermeulen