Compaen Heren 1 onderstreept titelaspiraties

Compaen heeft met een ondubbelzinnige overwinning van 4-0 op De Jokers zijn titelaspiraties onderstreept. De Oostzaners lijken voor de eerste keer op eigen kracht promotie naar de topdivisie te bewerkstelligen. Het zou zo maar kunnen dat dat via een kampioenschap gebeurt.

De afstand naar de concurrentie groeit namelijk met de week. In de voorlaatste wedstrijdronde van de eerste seizoenshelft moest Compaen de koppositie nog met twee rivalen delen. De eigen positieve resultaten en nederlagen van andere titelkandidaten – Limax 2 verloor bijvoorbeeld zaterdag verrassend bij Volley Zuid – zorgen er voor dat het gat naar de nummers 2 en 3 al zes punten is.

Compaen promoveerde eerder twee keer op gelukkige wijze naar het een na hoogste volleybalniveau van Nederland. De eerste maal lukte dat door een speelrechtdeal met Haaglanden en de laatste keer als nummer 5 van de eerste divisie als gevolg van de coronabonus van de bond. Het heeft er alle schijn van dat er nu geen derde partijen nodig zijn voor een stap naar boven.

De vijfpunter in Sporthal Oostzaan kwam geen moment in gevaar. De setstanden van 25-17, 25-15, 25-22 en 25-16 spreken wat dat betreft boekdelen. Compaen speelde geconcentreerd en onbevangen, hoewel voor de wedstrijd al bekend was dat naaste concurrent Limax 2 onderuit was gegaan.

Eerder haalden de Oostzaners een zwaarbevochten zege met 2-3 op De Jokers, maar dat was tegen een team met een sterkere bezetting. Ongetwijfeld zal de heenreis van 234 kilometer ook bij de ploeg in Maastricht in de benen hebben gezeten. De formatie juicht om die reden een promotie van de meest noordelijk gelegen tegenstander van harte toe.

Compaen had in de confrontatie voortdurend de overhand. Alleen in de derde set was er even enige spanning toen de marge boven de twintig steeds op twee punten bleef hangen. De Oostzaners maakten in dit spelbedrijf zelf maar dertien punten. Dus bijna de helft van de productie kwam rechtstreeks vanaf de overkant van het net. Vooral in de opslag grossierden de Limburgers in missers.

De verzwakt aantredende tegenstander was een gemakkelijk doelwit voor de fel spelende thuisploeg. Opvallend was dat Compaen uit 61 procent van de aanvallen wist te scoren, terwijl het gemiddelde in de twaalf eerdere wedstrijden op 48 procent lag.

Aan het net was er een hoofdrol voor Jelmer de Jong. Perfect bediend door spelverdeler Nikita Artamonov wist hij 16 van de 24 set-ups te verzilveren. Mogelijk op basis van zijn voor volleybalbegrippen geringe lengte liet De Jokers de rechtdoor open liggen. Met zijn imposante sprong- en slagkracht wist de blonde Amsterdammer echter talloze keren langs de zijlijn te scoren.

Verder pakte David Bes de draad weer op. Dat deed hij dit keer als diagonaal in een team, vol met multifunctionele spelers. Als de lange ex-jeugdinternational niet scoorde met een harde smash dan waren er wel slimme shots in braakliggend gebied. Zijn oplossend vermogen groeit met de week.

Compaen vervolgt de competitie in de Hel van Protos, waar het de harten van de mannelijke en vrouwelijke studenten probeert te veroveren.

Tekst: Marcel Vermeulen