Compaen Heren 1 gelijk weer bij de les

Compaen heeft de motor bij de herstart van de competitie weer op gang gekregen. Er bleken aan het begin van de tweede seizoenshelft geen kerststol- of oliebollenkruimels in de raderen te verblijven. Met een solide winst van 1-3 bij RVV is voor de lijstaanvoerder de rondrit op de platte kar door het dorp Oostzaan weer een etappe dichterbij gekomen.

De puntenverschillen tussen de koploper met de directe achtervolgers in de zuidelijke eerste divisie bleven na de twaalfde competitieronde gelijk. Zo langzamerhand begint er wel wat tekening te komen in de stand van de spannendste poule van het landelijk volleybal. Het aantal kanshebbers op de drie rechtstreekse promotieplaatsen slinkt met de week. Het is nu de tijd van aan- of afhaken.

Compaen gebruikte de winterbreak voor anderhalve week inactiviteit. Er was de afgelopen maand ook geen oefenwedstrijd, omdat er bij het tweede team – uitkomend in de andere poule van de eerste divisie – te veel spelers ziek, zwak, misselijk of om andere reden verhinderd waren.

Het was dus even afwachten hoe het team er bijstond. In de kustbewoners trof Compaen bovendien tegenstanders die zo wisselend als eb en vloed presteren. Winnen bij titelkanshebber Limax 2 en verliezen van degradatiekandidaat Protos.

De wedstrijd in de monumentale hal begon later dan gepland vanwege de presentatie van een sponsor, die middels de tekst op panelen een omzet van meer dan honderd miljoen draait. Afwachten dus of Nimir volgend seizoen in de Boomsmahal zijn volgende uitdaging ziet.

Compaen behaalde de vierpunter zaterdag met volleybal van een redelijk niveau. Het was niet goed en niet slecht, wel was het degelijk. Het foutenpercentage in de aanval was zelfs niet eerder zo laag. Met 19-25 en twee keer 17-25 waren de setwinsten royaal, terwijl de tweede set met 25-20 naar de thuisploeg ging.

Coach Mark Schoone kreeg in het duel met RVV ook weer het bewijs dat hij over een brede selectie beschikt. Op de diagonaal hielden Milan Muijs en Daniël Homburg elkaar scherp, als passerloper vochten Koen van de Wetering en Jelmer de Jong een verwoede concurrentiestrijd uit en spelverdeler Jasper Geerdink is een adequate vervanger voor Nikita Artamonov.

Compaen moest tijdens de wedstrijd voortdurend goed bij de les blijven. De Katwijkers visten nogal wat ballen op in het achterveld en verdedigden het net met hun blokkering bij tijd en wijle met verve. Anders dan in de wedstrijd in Oostzaan – 4-0 in het voordeel van Compaen – stond er een team in het veld en geen zes individuen. RVV had echt zin om te stunten en paarde defensieve arbeid aan volleybalintelligentie door met prikballen de lege plekken van de bezoekers te bestoken.

Toen daar ook nog eens een venijnige opslag bijkwam – goed voor drie Compaen-ketsers – en de aanval van de Oostzaners begon te haperen, leken de Zuid-Hollanders inderdaad op weg naar een sensationele uitslag.

Schoone kent de luxe van  bekwame vervangers voor de ‘starting seven’ en bracht bij het begin van de derde set drie nieuwe spelers binnen de lijnen. Zij brachten de enigszins haperende motor weer op gang, waardoor Compaen redelijk eenvoudig naar twee keer 17-25 en daarmee de wedstrijdwinst van 1-3 kon lopen. Op matchpoint mocht Evert Hankes, die de voorafgaande donderdag pas weer had getraind na wekenlang blessureleed, op de serviceplek plaatsnemen. De bal kwam simpel over het net waarna de ingewisselde middenblokkeerder de assist voor de beslissende aanval van Van de Wetering gaf.

Compaen vervolgt de competitie zaterdag met een thuiswedstrijd tegen Jokers, een van de kanshebbers op de titel in de eerste divisie.

Tekst: Marcel Vermeulen.           Foto: Tjerk Laan