Compaen Heren 1 zet piek op kerstboom

Het eerste herenteam heeft zaterdag de piek geplaatst op de gevulde, fraaie kerstboom van Compaen. Aan de top van de vereniging en in de eerste divisie staat een vriendenploeg die voor driekwart uit zelfopgeleide spelers bestaat.

Na de met 3-1 gewonnen wedstrijd tegen US snelt Bram Bekebrede naar dames 2 om te coachen, Yanick de Rooij doet hetzelfde voor begeleiding van het vijfde vrouwenteam. Jelmer de Jong verricht het telwerk bij het eveneens in de eerste divisie uitkomende tweede herenteam, dat bij deze gelegenheid versterkt wordt door Jasper Geerdink en Sjoerd van Tol. En op dinsdagavond verzorgen de selectiespelers bij toerbeurt de trainingen van dames 8.

Genoeg voorbeelden om aan te tonen dat Compaen wel degelijk een échte vereniging is. Er is dan alleen niet een fraaie sporthal als bijvoorbeeld De Basis in Sliedrecht, waar het tweede mannenteam van de plaatselijke club met speaker en discjockey op centercourt de thuisduels afwerkt. Compaen heeft een bloeiende jeugdafdeling en heeft in de speeltuin en old stars activiteiten voor de ukkies en oudjes.

Met beperkte middelen weet de Oostzaanse dorpsvereniging zich met momenteel 240 leden al 62 jaar te midden van grote bolwerken zelfstandig te redden in de sub-top van het volleybal. Het eerste herenteam klopte de beste volleyballers van Amsterdam, het eerste vrouwenteam versloeg zaterdag voor de tweede keer dit seizoen de beste volleybalsters van Zaanstad en het tweede mannenteam won van de beste volleyballers van Zwolle. Oostzaan telt 9.719 inwoners. Er gebeuren daar goede dingen.

Heren 1 plaatste zaterdag de piek op de fraaie kerstboom die Compaen heet. De nummer 1 had het lastiger dan verwacht met de nummer 12 op de ranglijst. De Oostzaners ervaren dat elk team onbevangen kan spelen tegen de koploper, terwijl zij weten dat in de strijd om het kampioenschap elk set telt.

Die druk van het moeten bij Compaen en het heftige verzet van US zorgden voor twee uitermate spannende sets. Op een dag dat de kerstman al bijna in het land is, zag het er naar uit dat de formatie van coach Mark Schoonen voor het eerst deze competitie compleet zou zijn. Helaas, in de ochtend een afmelding van een zieke Koen van de Wetering. Een gemis, want de aanvaller weet zich tot dusver met een scoringspercentage van 52 procent keurig in het spoor van puntenmachine David Bes te handhaven.

Nu heeft Compaen op het personele vlak wel voor hetere vuren gestaan, dus deze absentie bleek niet onoverkomelijk. Er blijft mede door het meedoen van algeheel reserve Daniël Homburg en het weer inzetbaar zijn van Kevin de Jong een brede selectie over. David Bes timmerde in de derby twintig punten binnen de lijnen, Bram Bekebrede viel op met zeven rake smashes uit evenzoveel pogingen en de spelverdelers Nikita Artamonov en Jasper Geerdink toonden met vijf aanvalspunten echte allrounders te zijn.

In de openingsset zag het er niet naar uit dat US zo’n groot obstakel zou zijn. Tot 18-12 was er niets aan de hand, waarbij Jelmer de Jong liet zien dat de beste volleyballers van Amsterdam niet allemaal aan de andere kant van het net stonden. Hierna stokte het bij Compaen. Er kwamen problemen in de passing en in totaal zeven opslagfouten zorgden voor onverwachte spanning. Pas in de verlenging sloeg Milan Muijs het beslissende punt binnen (26-24).

De waarschuwing was er voor Compaen, maar deze was blijkbaar aan dovemansoren gericht. US startte sterk met een goede middenaanval, nam het initiatief in de tweede set, Compaen repareerde tot 24-22, maar toch ging de setwinst naar de buren 25-27.

In de derde en vierde set stelde Compaen middels 25-12 en 25-20 orde op zaken. US ging vooral serverend meer fouten maken en via degelijk spel ging de wedstrijdwinst naar de koploper in de zuidelijke eerste divisie.

Onder de kerstboom kunnen de Oostzaners de balans opmaken. Zij kunnen concluderen dat het er goed uitziet. De concurrentie verspeelt wekelijks meer punten dan Compaen. Nog maar twee weken geleden deelden drie teams de koppositie, terwijl nummer 3 nu gewoon op een achterstand van vijf punten staat. Er gebeuren mooie dingen in de Twiskepolder.

Tekst: Marcel Vermeulen.