Wedstrijdverslag Compaen HS1 - RVV

Compaen kaapt Katwijkse vissersvloot

De confrontatie van de piraten van Compaen met het andere varende volk uit Katwijk heeft het beste bij hen naar boven gebracht. De zeeslag in ‘t Twiske tegen de kustbewoners eindigde in een vernietigende uitslag van 4-0.

Het bevalt de Oostzaners tot dusver uitstekend in de eerste divisie. Acht sets voor en nul tegen en dus tien winstpunten. Ze naderen zo met zevenzeemijls laarzen het totaal van het afgelopen seizoen in de topdivisie, mede natuurlijk door de afwijkende telling.

Vorige week scoorde Compaen ook al maximaal, maar dat was tegen een verzameling talenten uit Rijswijk en omgeving. Het duel met RVV zou meer moeten zeggen over de krachtsverhoudingen in deze poule. Nog maar twee weken geleden wist de formatie van trainer/coach Mark Schoonen in de bekerstrijd in Bilthoven beide sets met minimaal verschil te winnen.

RVV eindigde afgelopen competitie op de vierde plaats. Het team staat onder leiding van kapitein Peter van den Berg, die voor de wedstrijd publiceerde al vijftig jaar in het volleybal aan het roer te staan. In zijn frequent verschijnende blogs legt hij op bijzonder lezenswaardige wijze in onze sport de vinger op de zere plek. Hier staat dus kennis aan de kant. Bij de tegenstander staan bovendien spelers in het veld die met gemak de Titanic op hun bovenarm kunnen laten tatoeëren. Bicepsen in omvang vergelijkbaar met die romp van onze libero Yanick de Rooij.

Kortom, Compaen was er vooraf niet helemaal gerust op. Dat had ook met de eigen bezetting te maken. Met de blessures van Kevin en Jelmer de Jong, Evert Hankes en Milan Muijs en de afwezigheid van Koen van de Wetering waren er van het eigenlijke team maar zeven fitte spelers beschikbaar. Toen de jumpersknieën van Bram Bekebrede afgelopen week ook wat haperingen begonnen te vertonen, nam het vertrouwen in een goede afloop verder af.

Om alle kanonnen in deze zeeslag bezet te krijgen, moesten er manschappen gerekruteerd worden. Uit het zeeroversrusthuis kwam Daniël Homburg, gekend hoogvlieger in zijn beste jaren en oproepkracht voor de gehele mannenafdeling van Compaen. Zo timmerde hij later op de avond voor het eveneens in de eerste divisie uitkomende tweede team de vierde en daarmee laatste set binnen. Verder waren er in Levi Schermer en Marc Haveman twee piraatjes in opleiding uit het tweede beschikbaar.

Onze coach Mark kwam dus tegenover een ervaren leidsman aan de andere kant van het net te staan. Nu is de Compaen-begeleider ook wel in alle wateren gewassen, dus hij komt niet gauw voor verrassingen te staan.

Mogelijk was het andersom wel het geval. Compaen speelde met een diagonaal die niet vanaf de driemeterlijn aanviel, een passerloper die geen opslag opving en spelverdelers die tussen het aanvallen door ook af en toe een set-up gaven.

Of deze tactiek doorslaggevend was voor de vier setzeges via 25-18, 25-18, 25-21 en 25-23 zal altijd onduidelijk blijven. Feit is dat Compaen glorieus zegevierde door degelijk aanvalsspel en een solide passlijn en de tegenstander op een of andere manier liet grossieren in fouten. Zo kon het gebeuren dat services van Jasper Geerdink, Sjoerd van Tol en Daniël Homburg die met een pisboog over het net gingen toch onberoerd in het achterveld ploften. Zo keerde laatstgenoemde het scoreverloop in de vierde set na een achterstand van 21-22 met twee aces.

Compaen gaat zaterdag op expeditie naar De Jokers in Maastricht. Hopelijk valt er na de terugreis van tweeënhalf uur nog genoeg te lachen.

Tekst: Marcel Vermeulen