Koel en vernuftig Compaen Heren 1 op poleposition

Kolossale kampioenspanelen sieren het plafond van sporthal de Dijk. Drie keer het bewijs van een titel voor Next Volley in de eerste divisie. Compaen voorkomt deze zaterdag na een volleybalthriller in vijf sets vrijwel zeker dat er een vierde exemplaar komt. Sterker nog, er moet waarschijnlijk in Sporthal Oostzaan een plekje voor een dergelijk eerbetoon worden gevonden.

Via een zege van 2-3 vergrootte de koploper de marge naar de directe achtervolger tot zes punten met nog drie duels te gaan. De voorsprong op nummer 3 groeide naar zeven punten. Bij een zege zaterdag op De Burgst kan het eerste doel – promotie naar de topdivisie – al bereikt worden.

Het zou een geweldige prestatie zijn voor een ploeg die aan het eind van het vorig seizoen door een vertrek van een groot aantal sterkhouders uitgekleed werd. Aanvulling kwam van lagere teams van de club (Koen van de Wetering, Evert Hankes, Bram Bekebrede en Yanick de Rooij), de terugkeer van Jasper Geerdink en de komst van Nikita Artamonov en Jelmer de Jong. Alleen David Bes, Sjoerd van Tol en Milan Muijs maakten van het huidige team de degradatie uit de topdivisie mee.

Er zijn ongetwijfeld in de eerste divisie clubs met volleybaltechnisch gezien betere selecties, maar zij hebben nu al negentien wedstrijdrondes het nakijken op Compaen. Een unieke mix van vechtlust kameraadschap, enthousiasme, veelzijdigheid en vernuft blijken de succesformule.

Die facetten waren zaterdag in de confrontatie met de naaste belager allemaal nodig. Verpersoonlijking van die capaciteiten was in deze topper Jasper Geerdink. Hij stond op toen het hoognodig was. De zeerovers dreigden aan de boorden van de Biesbosch na een achterstand van 2-0 in sets in een moeras te verzuipen. Coach Mark Schoonen toverde toen maar weer eens zoals vaker deze competitie een konijn uit de hoed door de Zaandamse alleskunner als passerloper te posteren. Het was een gouden zet.

Jasper Geerdink maakte weer met een vriendelijk gezicht ruzie met iedereen om zo de boel op scherp te zetten. Als midachter haalde hij onmogelijke ballen van de grond, hetgeen op zijn teamgenoten aanstekelijk werkte. Hij zette met zijn strakke service de passlijn van Next Volley onder druk, maar het mooist bewaarde hij voor de finales van de vierde en vijfde set.

Met een lengte van net iets meer dan 1.80 meter weet hij dat hij alleen slim kan scoren. Hij misbruikte op magnifieke wijze de blokkering van de thuisploeg. Dat deed hij op 22-24 in de vierde set en op 15-15 en 15-16 in de vijfde set.

Koelbloedigheid is misschien ook wel een peiler onder de prestaties. Zo werd voor de zesde keer in acht vijfsetters de winst gegrepen. Opvallend in dat verband ook dat de Zuid-Hollanders ondanks de ruime achterstand op de ranglijst gemiddeld per set maar anderhalve punt minder maken dan Compaen.

Voor de Oostzaanse zeerovers stond er een ding boven water: niet met 4-0 verliezen. In dat geval zou Next Volley langszij komen. Even na 8 uur dreigde dat doemscenario. De koploper scoorde in de eerste (25-20) en tweede set (25-18) vooral door fouten van de tegenstander. De eigen aanval kwam maar niet los. Het aantal minnetjes bleef dan wel beperkt, maar de technisch vaardige opponent wist de Zaanse smashes telkens in de rally te houden.

Uit vrijwel kansloze positie kwam dus de ommekeer. Jasper Geerdink manifesteerde zich en in zijn spoor toonde hoogvlieger David Bes zijn kwaliteiten. Met 16-25 werd zeker dat Compaen de ranglijst zou blijven aanvoeren. Het goede spel kreeg een vervolg in de vierde set en bij 10-17 en 14-19 leek de gelijkmaker nabij. Next Volley knokte zich echter terug en bij 21-22 was nog alles mogelijk. Toen het er echt omging, bleken de Oostzaners het koelst (23-25).

De Dordrechters wisten dus dat hun coupe mislukt was, maar wilden natuurlijk wel tonen in deze vijfsetter de sterkste te zijn. Onder andere door drie ketsers bij Compaen hadden zij vrijwel voortdurend de leiding. Uiteindelijk werden de aanvalspunten van David Bes, Milan Muijs en Jasper Geerdink (allen twee) en twee killbloks van Sjoerd van Tol cruciaal. Al was het uit slaan op matchpoint (14-13) van de tegenstander ook heel welkom. Na 15-17 kon het Oostzaanse feest beginnen.

Tekst: Marcel Vermeulen