Compaen beleeft mooiste dag uit clubhistorie

Balvirtuoos Nikita Artamonov en oliemannetje Jasper Geerdink op spelverdeling, blokbaas Bram Bekebrede, clubicoon Sjoerd van Tol en talent Evert Hankes in het midden, kruimeldief Yanick de Rooij als libero, dynamietspringer Jelmer de Jong, bliksemschicht Koen van de Wetering en luchtruimacrobaat David Bes op de buitenkant, illusionist Milan Muijs en supersub Daniël Homburg als diagonaal en positiviteitsgoeroe Mark Schoonen de coach.

Onder de verzamelnaam Compaen kroonde dit zooitje ongeregeld zich zaterdag tot kampioen. Zij vormden het meest regelmatige en dus beste team van de zuidelijke eerste divisie. Met nadruk op het woord team. Het zijn niet de losse kralen, maar het is het verbindende snoer dat een sieraad maakt. Ongelooflijk, een ploeg die zo weet te pieken op spelplezier en prestatieniveau. Het moet een feest zijn om hiervan deel uit te maken.

Tal van blessures zorgde nooit voor paniek door de multifunctionaliteit van tal van spelers. Het kampioenschap kreeg gestalte door de gelijkmatige prestaties. In 22 duels was er slechts één nederlaag met 3-1. De overige drie verliespartijen waren met 3-2. De zes zeges met een maximale score van 4-0 compenseerden het hoge aantal vijfsetters – negen.

Even na half zeven, na de winst in de openingsset in de wedstrijd tegen hekkensluiter Inter Rijswijk 2, schreef het eerste mannenteam uit 2024 historie voor Compaen. Duidelijk werd gelijk dat de Oostzaners de sympathie van de gulle tegenstanders hadden. Nooit sloeg kampioensstress toe, omdat het krachtsverschil immens was. Met een ondubbelzinnige 25-13 kon Next Volley het in Limburg lekker uitzoeken, want de strijd om de eerste plaats was gestreden. Hierna volgden nog volstrekt nutteloze setzeges met 25-11, 25-19 en 25-19.

Er waren ooit op een dag voor Compaen drie nationale titels bij de jeugd, op een avond was er de promotie naar de tweede divisie van de heren- en vrouwenselectie, in de sporthal verscheen een wall of fame met internationals van de vereniging, maar 13 april 2024 zal voor altijd in het collectieve geheugen gegrift blijven.

Het kampioenschap in de eerste divisie is voor de gezellige en ambitieuze dorpsclub op zich al onovertrefbaar. Alleen dat is nog niet hele verhaal. Het wordt nog mooier. Op dezelfde zaterdag weet het derde herenteam na een thriller, met 17-15 in de vijfde set tegen de directe concurrent en in het bijzijn van ongeveer 250 toeschouwers, een overgang naar de promotieklasse te fiksen. En dan even daarvoor viert het tweede damesteam de promotie naar de derde divisie, terwijl het derde damesteam enkele uren eerder het kampioenschap in de promotieklasse opeist. Dames en heren, Compaen heeft iets meer dan 200 leden en speelt komend seizoen met vijf ploegen in het landelijk volleybal. Kom maar op, wie biedt er meer!

De titel in de eerste divisie voor het eerste herenteam is op zich al mooi, het verhaal erachter maakt het alleen nog maar fraaier. Nog een keer dan, voor de nieuwe lezers. Na een ellendig seizoen in de topdivisie – met als enige hoogtepunt de derbywinst tegen Zaanstad – verlieten veel manschappen spoorslags de piratenschuit. Met wat overbleef, konden net twee kanonnen bediend worden. Pessimisme alom in april. Aanvulling kwam er gelukkig wel. Vooral vanuit het ‘vlaggenschip der vereeniging’, de perfecte combinatie van gepensioneerde vedetten en aanstormende talenten, uitkomend op een goed niveau met vorig seizoen promotie naar de eerste divisie als beloning.

Evert Hankes, Bram Bekebrede en Koen van de Wetering verruilden het tweede voor het eerste en zorgden voor nieuw elan. Net als Yanick de Rooij, die van een nog lager echelon – het derde – afkomstig was. Jasper Geerdink had na een tussenjaar ook weer volleybalhonger gekregen. Jelmer de Jong, uit Oostzaans volleybalvoorstad Amsterdam, wilde zich nog een keer op een hoger niveau laten zien.

Tenslotte was daar Nikita Artamonov, de ontbrekende schakel om het geheel compleet te maken. Hij is dan misschien niet zo gelouterd als vader Victor, maar heeft wel gewoon vijf eredivisieseizoenen en een landskampioenschap op zijn palmares staan. Zijn spelverdelerskwaliteiten gecombineerd met zijn karakter als teamspeler maakt hem voor het vriendenteam van Compaen van onschatbare waarde.

Deze kralen vormden door hun eendracht een machtig geheel, dat zich volgend seizoen weer mag tonen in de topdivisie. Anders dan de twee voorgaande competities zal er dit keer geen leegloop zijn bij de Oostzaanse formatie. Met Koen van de Wetering en David Bes – beide kregen zaterdag een publiekswissel – verliest Compaen twee gerespecteerde passerlopers. De club hoopt dat er buitenaanvallers in de regio zijn die wel voelen voor de uitdaging van volleyballen op dit niveau in een warme sfeer. De komende weken kunnen zij zich tonen bij proeftrainingen op dinsdag en donderdag.

Na de wedstrijd waren er de taferelen die passen bij een kampioenschap. Oprichter en erevoorzitter Henk van Veldhuizen reikte daarbij de schaal uit en er waren speciale shirts als blijvende herinnering voor deze onvergetelijke dag. Het bleef nog lang onrustig in de Twiskepolder.

Tekst: Marcel Vermeulen