Compaen heren 1 benut wereldreizen optimaal

Uit de logboeken van zeerover Compaen zijn zijn routes over de wereldzeeën bekend. Hij was een zuinige Zaankanter dus na veroveringen in het Caraïbisch gebied kaapte hij op de terugreis ook nog wat vijandige schepen aan de Afrikaanse kust en in Het Kanaal. Dat optimale benutten van de mijlen hebben de naar de Oostzaanse piraat vernoemde volleyballers eeuwen later gekopieerd. Dus als zij een wereldreis naar het verre Limburg dienen te ondernemen, moeten de kostbare benzinekilometers wel optimaal gebruikt worden.

Een paar weken geleden nam Compaen in Maastricht een voorsprong met 0-2 in sets, maar kwam op tijd het besef dat een wedstrijd van iets meer dan een uur niet in verhouding zou staan met de reisinspanning. Dus ontving de gastheer de derde en vierde set, om vervolgens wel met de wedstrijdwinst de A2 weer op te draaien.

Nu mocht het team een afslag eerder nemen, bij Linne. Nog voor de in deze kringen belangrijke datum van 11 november heeft Compaen daarmee de zuidelijke expedities in de eerste divisie volbracht. Het werd in het pittoreske dorp, met een Chinees, een kroeg en een sportzaal, weer 3-2 en weer na 0-2. Dit maal ging de zege in de vijfde set naar tegenstander VC Limax 2, waarmee Compaen het eerste verlies in deze competitie moest slikken. Schrale troost deze uitslag betekende dat de koppositie in stand blijft.

Er was veel tijd om na te denken gedurende de terugreis. Wat nou als de grote man van Numidia zijn hart geschonken had aan een ander dorpsclubje, 185 kilometer meer naar het noordwesten? Waar zou Compaen dan staan? In dat geval waren alle talenten die in het prille verleden naar eredivisieclubs trokken gewoon nog in Sporthal Oostzaan te zien geweest. Wellicht kon de vereniging dan wel net als VC Limax gewoon twee gerespecteerde krachten van de landskampioen inlijven en Europees bekeren tegen een team van de Faröer Eilanden.

Genoeg gemijmer. Compaen doet het vooral met jongens uit het dorp waarvan de vaders en moeders de contributie betalen. En dat gaat best leuk dit seizoen. Na vier wedstrijden lijstaanvoerder in de eerste divisie na onder andere drie keer 4-0. Die koppositie blijft dus, de ongeslagen status niet. Vervelend, maar eigenlijk viel er op het verlies in vijf sets niet te veel af te dingen. Limax 2 was als team completer, een groter aantal spelers had aanvallend rendement, en de onderdelen opslag en blokkering waren beter verzorgd.

Natuurlijk leunde Compaen zaterdag weer sterk op David Bes, goed voor 22 aanvalspunten. Opvallend was de inbreng van Koen van de Wetering met 17 rake smashes en uitkomend op 61 procent. De derde sterkhouder was invaller Daniël Homburg, die de door blessures nog immer afwezige aanvallers Milan Muijs en Jelmer de Jong moest vervangen. Eerstgenoemde mocht na zijn enkelkwetsuur al weer meedoen aan de warming-up en de ander maakte zich zeer verdienstelijk als libero.

In de eerste set bleef het gevreesde aanval- en servicegeweld van Limax uit. Met gevarieerd en solide spel nam Compaen een royale voorsprong om deze bij 23-24 alweer bijna helemaal verspeeld te hebben. Een doffe dreun van Van de Wetering betekende alsnog 23-25.

Gaandeweg de eerste set ging de thuisploeg wat minder foutjes maken en dat zette zich in de tweede set voort. De Oostzaners kwamen er aanvallend minder goed door en zagen de tegenstander naar 19-13 uitlopen. Mede door een snoeiharde driemeteraanval van Daniël Homburg kwam de formatie van coach Mark Schoonen bij 20-20 weer langszij. Tot 23-23 bleef het gelijk opgaan. Een heerlijke pipe-aanval van David Bes en een smashmisser van Limax zorgden voor 24-26.

De derde en vierde set gingen met 25-16 en 25-21 redelijk overtuigend naar de Limburgers. Compaen kon mede door de opslagdruk het midden nauwelijks aanspelen, terwijl de Oostzaners zelf de passlijn van Limax niet onder vuur konden nemen. De enige ace kwam nota bene van Bram Bekebrede, die vaker onder net door serveert dan met een opslag een punt scoort. Het gebrek aan druk vanaf de achterlijn leidde ertoe dat de nummer 2 van de stand regelmatig door het centrum kon aanvallen en scoren. Er vielen in totaal slechts vijf blokpunten te noteren.

Ondanks de afgetekende verliespartijen in de derde en vierde set gloorde er in de verlenging weer hoop voor Compaen. Er werd mede door drie rake smashes van David Bes op linksvoor op 6-8 van veld gewisseld. Evert Hankes zorgde met een blok voor 8-10 en Daniël Homburg scoorde 9-11. Het was echter niet genoeg, want Limax won met 15-12.

Compaen vervolgt de competitie zaterdag met een thuiswedstrijd tegen VC WIK.

Tekst: Marcel Vermeulen.                     Foto: Tjerk Laan.