Compaen HS1 moet thuis klus klaren

Amsterdam – ‘We are the champions’, klinkt het door de Amstelcampus. Hoofdstedelijk cynisme. De Compaeners kunnen er wel om lachen. Even daarvoor verliezen ze de tweede set in de wedstrijd tegen US. Spelers en begeleiding weten dat ze voor een eventueel kampioenschap minimaal enkele uren moeten wachten.

Het wordt uiteindelijk zelfs zeven dagen. Achtervolger Next Volley antwoordt later op de avond met een zege via 4-0 op de winstpartij met 3-1 van Compaen. De meeste volleyballers vermaken zich dan al lang in een Amsterdamse karaokebar. Samen met de tegenstanders van deze middag overigens, want hier is sprake van goede buren.

Gevolg van de eenentwintigste speelronde is dat Compaen voor de titel nog een set nodig heeft, omdat het quotiënt dan sowieso beter is. Dat moet in de eigen sporthal tegen Inter Rijswijk 2 gebeuren. De opponent weet voor dat duel waarschijnlijk al zeker dat het definitief op de laatste plaats in de poule eindigt. Next Volley mag het zaterdag bij Limax 2, nummer 3 in de stand, opnemen.

Eigenlijk kan voor de Oostzaners het programma dus niet gunstiger zijn dan dat van komende zaterdag. Alles lijkt erop dat de reeds geplande feestavond in The Match een bijzonder karakter krijgt. Een kampioenschap van de eerste divisie zou een hoogtepunt in de 63-jarige geschiedenis van Compaen betekenen. Dat kan gebeuren op een dag dat ook het derde heren- en damesteam de titel pakt, dames 2 zich verzekert van promotie en Ralf Muijs na een volleybalcarrière van 50 jaar de kniebraces opbergt. Kortom, 2024 wordt een jaar om nooit meer te vergeten.

Dat de confetti in de tas bleef en de champagne in de koelkast zorgde zaterdag niet voor teleurstelling. Dit komende kampioenschap overkomt Compaen gewoon. Voorafgaand aan het seizoen was er niemand die hierop durfde te hopen. Er waren bovendien maar weinig Compaeners die rekening hielden met een maximale zege in Amsterdam, hetgeen nodig was voor een vervroegd kampioenschap. In Oostzaan waren er immers ook twee spannende sets en er was de wetenschap dat US nog een punt voor handhaving nodig had.

Compaen kon er ook wel vrede mee hebben. Aan de andere kant van het net stonden Koen Baas, die in hoogtijdagen in de topdivisie als spelverdeler de zeeroversformatie leidde, en de net zo sympathieke ex-Compaener Rik Timmers. Zulke aardige mannen gun je behoud in de eerste divisie.

In die tweede set kreeg US de beloning voor de strijdlust. Regelmatig moest in de tropische Amstelcampus de dweil over de speelhelft van de thuisploeg om daar de zweetplekken te absorberen. Via de cijfers 25-21 pakten de buren de winst. Vijf ketsers en vijf opslagfouten werden Compaen in deze speelperiode fataal. De vijf aanvalspunten van Koen van de Wetering waren louter interessant voor de statistieken.

Voor coach Mark Schoonen was het setverlies reden om de opstelling totaal om te gooien. Jelmer de Jong, Evert Hankes en Jasper Geerdink vervingen Milan Muijs, Koen van de Wetering, Sjoerd van Tol en libero Yanick de Rooij. Aanvankelijk boden die omzettingen nauwelijks soelaas. US liep weg naar 5-2 en 6-3 en pas na 20-20 pakte Compaen de leiding. In een spannende slotfase waren een netfout van de thuisploeg en de aanval van Nikita Artamonov beslissend (23-25).

Het geringe krachtsverschil was er ook in de eerste helft van de openingsset. De ‘muur van Amsterdam’ wist toen menig aanval te pareren. Onder andere na twee overpasses op de service van Sjoerd van Tol – hij zorgde voor de enige Compaen-ace in deze wedstrijd – liep de koploper van een achterstand van 14-13 naar een voorsprong van 14-17. Die marge van enkele punten bleef behouden (21-25).

Pas in de vierde set legde US zich neer bij de krachtsverhoudingen op de ranglijst. Met werkvolleybal wist Compaen na een tussenstand van 9-9 een voorsprong op te bouwen. De thuisploeg maakte wat meer foutjes – niet eerder dit seizoen moest Compaen zo’n hoog percentage punten zelf produceren – en via 20-25 kwam de wedstrijdwinst tot stand.

Eindconclusie van de wedstrijd is dat US Compaen in verlegenheid bracht met de opslag – in totaal waren er liefst dertien ketsers. Dat Compaen zelf te vaak fout serveerde – zestien keer – en maar een ace produceerde. En dat opvallend genoeg middenblokkeerder Bram Bekebrede met tien aanvalspunten en vier killblocks afgezet tegen zijn fouten netto het hoogste aantal punten wist te scoren.

‘We are the champions’ moet zaterdag rond half zeven in de herkansing gaan.

Tekst: Marcel Vermeulen