Wedstrijdverslag Jokers V.C. - Compaen HS1

Derde zege Compaen HS1 moet van ver komen

Maastricht – Wat van ver komt, is lekker. Dus een overwinning op 225 kilometer van huis smaakt heerlijk. Niet eerder boekte een team van Compaen op zo’n grote afstand van de thuishaven een zege.

Naamgever Claes draaide zijn hand niet om om als zeerover op duizenden kilometers van huis zijn buit te veroveren, maar voor de Oostzaanse volleyballers is dat toch anders. Het immer jeugdige gezelschap speelt het beste als de moederschoot nabij is. Bovendien moest het team het ook nog eens stellen zonder de ervaren leidsman Mark Schoonen.

De derde achtereenvolgende winstpartij bij de terugkeer in de eerste divisie moest ook in figuurlijke zin van ver komen. De mijnwerkerszonen uit Maastricht sloegen in de derde en vierde set vanuit de opslag en aanval de ballen over het net alsof ze net als hun vader steenkool aan het houwen waren. Bij dit fysieke geweld van De Jokers viel er voor Compaen weinig te lachen. De Limburgers lieten de passlijn en net- en veldverdediging kraken als het meubilair in de antieke sporthal De Heeg.

Het werd zaterdagavond een boeiend volleybalgevecht, waarbij hoogte- en dieptepunten elkaar in een razend tempo afwisselden. De vijf sets duurden bijna net zo lang als de terugreis vanuit Maastricht naar Oostzaan. Drijfnat van het zweet kon Compaen in de tropisch hete accommodatie de derde winst op rij begroeten, al werden wel de eerste twee sets van dit seizoen verloren.

De meeste spanning was er in de eerste set. Ondanks de lange trip, met de gebruikelijke files onderweg, ging die met 24-26 naar de koploper in de eerste divisie. Opvallend want Compaen liet in dit speelbedrijf liefst zes opslagfouten en vijf ketsers op de vijandelijke service noteren.

Nikita Artamonov toonde als voormalig eredivisiespeler dat hij vaker verre reizen voor wedstrijden heeft moeten maken. Hij voelde zich in een systeem met twee spelverdelers heerlijk en zorgde voor vijf aanvalspunten. De goedlachse leftie riep voor de ouderen onder ons herinneringen op aan Ruut de Wit en Jan Clardeij, in de tijd dat de bal nog wit was en de sets tot 15 punten gingen. Nikita voegde aan die scores ook nog eens twee aces en een blokpunt toe. Het was echter niet een knetterharde service van Nikita, maar de fladderende opslag van Sjoerd van Tol die beslissend was.

Gaandeweg de tweede set bleek dat De Jokers, debutant in de eerste divisie, een mentale tik had gekregen van het verlies. Tot 11-13 bleef er redelijk evenwicht, maar daarna zakte de thuisploeg ver weg. Koen van de Wetering kon tot 11-23 in het opslagvak blijven. Zo kon hij alvast wennen aan het staan bij het festival dat hij later in Dortmund bezocht.

Bij 11-21 was het tijd om Daan Hettinga na zeven jaar te laten terugkeren in de hoofdmacht. De man die met zijn weelderige haardos en grote kastanjebruine baard nog het meest van allemaal op een piraat uit de tijd van Claes Compaen lijkt, sloeg bij 13-24 het beslissende punt binnen.

De Oostzaners, waarbij Jasper Geerdink sterk speelde, konden toen niet bevroeden dat zij met deze afstraffing het beste bij De Jokers hadden losgemaakt. Zij gingen alles of niets serveren en het werd heel vaak alles op het krap bemeten speelveld van De Heeg. Het aantal ketsers reeg zich aaneen en ook de liberowissel van Jelmer de Jong voor Yanick de Rooij door gelegenheidscoach David Bes hielp niet. Gestimuleerd door veel service-aces kwam ook de aanvalsmachine op toeren. Met 25-17 en 25-20 wisten de Limburgers langszij te komen.

In de wielergekke provincie dachten ze bij 2-2 in sets aan ‘erop en erover`, maar dat pakte dus anders uit. Compaen, met toen de van een handblessure teruggekeerde Evert Hankes in de basis, dacht bij de veldwissel met 4-8 een voorschot op de wedstrijdwinst te nemen. Bij 8-9 was echter weer alles mogelijk. Op 9-10 kwam Nikita Artamonov aan service en dat hebben ze bij De Jokers geweten. Drie aces op rij produceerde de spelverdeler – in de gehele wedstrijd goed voor tien aanvalspunten en negen aces – en daarmee forceerde de uitblinker bij Compaen de beslissing. Het was bij 10-14 David Bes – ook weer gewoon 19 aanvalspunten – die met een smash via de blokkering het wedstrijdpunt verzilverde.

Compaen vervolgt de competitie zaterdag met een thuiswedstrijd tegen Protos, de andere degradant uit de topdivisie.

Tekst: Marcel Vermeulen.