Compaen blaft, maar bijt niet.

door Marcel Vermeulen
Sliedrecht – Bij Compaen is dit seizoen veel veranderd, terwijl het krachtsverschil met Sliedrecht Sport 2 ongewijzigd is gebleven. Net als de afgelopen competitie werd het zaterdag in De Basis een nederlaag met 3-1.
De Oostzaanse volleyballers wisten ook in deze confrontatie weer te blaffen, maar niet te bijten. Opnieuw moest Compaen het hebben van verslapping bij de tegenstander, die al heel lang in de zuidelijke topdivisie heerst. Met overtuigende eindstanden van 25-17 en 25-16 in de tweede en vierde set liet de ploeg zien de hegemonie in de poule voorlopig nog wel even te willen vasthouden.
Tot dusver had de koploper, de opvang voor eredivisiespelers uit Sliedrecht en omgeving, slechts een set in de competitie verloren. Dat was tegen Inter Rijswijk. Tegen Compaen gebeurde dat dus opnieuw. De voortekenen duidden daar al op, want volgens de speaker van dienst was Compaen ook afkomstig uit de Zuid-Hollandse plaats.
De Oostzaners konden weer beschikken over aanvaller David Bes, terwijl Lars Ent opnieuw geblesseerd vanaf de kant moest toekijken. Op het laatste moment bleek libero Jelmer Lubberts ook niet inzetbaar. Mike Kruizinga, tot en met vorig seizoen jarenlang de man in het gele hesje, was bereid zichzelf te promoveren van het tweede naar het eerste team.
Met twee aces van spelverdeler Cris de Jong opende Compaen voortvarend. Dit was echter geen signaal, want gedurende de gehele wedstrijd wist de ploeg onvoldoende druk op de passlijn van Sliedrecht uit te oefenen. Met in totaal zeventien foutieve opslagen scoorden de Oostzaners bovengemiddeld.
Al snel toonde de thuisploeg haar kwaliteiten vanaf de achterlijn en aan het net. En alsof dat niet genoeg was, liet diagonaal Gerard Baan zien ook vanaf de driemeter te kunnen scoren. Bij Compaen bleef in deze fase Jesse Koopman keurig overeind. Met vijf punten uit zes setups was de eerstejaars buitenaanvaller in de openingsset bijzonder productief. Ook Calvin Ooms had vijf rake smashes.
Tot 19-14 was er voor Sliedrecht niets aan de hand. De opslag van Jason Hartman en foutjes van de thuisploeg bracht de spanning echter terug. Compaen nam zelfs met 20-21 en 21-22 de leiding. Weer ging het echter fout in de ‘big points’, waardoor voor de zoveelste keer dit seizoen setverlies met twee punten verschil gestalte kreeg.
Ook de tweede set opende Sliedrecht voorspoedig, maar opnieuw kwam de formatie van coach Sven Vermeulen terug in de race. Compaen nam de leiding met 12-14. Een kiezelharde blokkering op David Bes betekende 15-15 en daarna toonde Sliedrecht dat het team deze competitie eigenlijk de grootste tegenstander van zichzelf is.
De beloning voor de dappere weerstand van Compaen kwam in de derde set. De reserveploeg van de eredivisieclub leek naar 3-0 te wandelen, maar kwam bedrogen uit. Bij 21-21 was er evenwicht. In de slotfase was er een slimme setup van Mike Kruizinga op David Bes, een ace van Jesse Koopman en een blok van Cris de Jong. Die zaken waren goed voor een eindstand met 23-25.
In de vierde set kwam Compaen er niet aan te pas. Alleen David Bes kon in dit bedrijf mee met de hoogvliegers van Sliedrecht.
Volgende week speelt Compaen twee ’thuiswedstrijden’, want dan staat in Rijswijk het bekertoernooi op het programma. Inter en Next Volley zijn de tegenstanders.